![]() |
|
|
Løfter fram Buskeruds mobbeombud i ny rapport Av Redaksjonen, 27.10.16 - Jeg tror noe av nøkkelfaktoren til vår suksess i Buskerud er at fylkespolitikerne har latt ordningen gjelde for hele det 13-årige skoleløpet, sier mobbeombud Bodil J. Houg.
Telemarksforskning har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluert prøveordningen med mobbeombud i fylkeskommunene Buskerud, Østfold, Nordland og Hordaland.
Målet med prøveordningen (2014 - 2016) har vært å bidra til at elever i større grad skal få ivaretatt sine rettigheter til et godt psykososialt miljø. Bodil J. Houg er landets første mobbeombud. Prøveordningen med et eget mobbeombud i Buskerud fylkeskommune ble etablert i 2013, men ble allerede i 2015 videreført som et permanent tilbud i fylket. Ordningen i Buskerud løftes fram i evalueringen fra Telemarksforskning. - Jeg tror noe av nøkkelfaktoren til vår suksess i Buskerud er at fylkespolitikerne har latt ordningen gjelde for hele det 13-årige skoleløpet, ikke bare for videregående, sier Bodil J. Houg. Hun sier dette støttes i rapporten, og at anbefaling til videreføring er at de nettopp bruker hele utdanningsløpet, fra barnehage til videregående. Mobbeombudet i Buskerud mener de må starte det forebyggende arbeidet i tidlig alder. - De fleste sakene om mobbing, kommer fra 6., 7. og 9. klasse - det viser elevundersøkelsen, sier Houg. - Tegnene kan vi finne mye før. Videregående skole må rydde opp i saker som ikke er håndtert på en god måte på barne- og ungdomsskole, mener mobbeombudet i Buskerud, som også mener det er viktig å etablere en fagkultur. - Dette er vi i gang med i Buskerud ved skolering av den kommunale- og fylkeskommunale PP-tjenesten, forklarer hun. - Arbeidet vi har gjort i Buskerud er nybrottsarbeid, og det foreligger også en rapport om dette som viser at dette har hatt stor positiv effekt, sier hun. - Tilbudet er gratis, og jeg kommer gjerne rundt til skoler for å møte skoleledere, lærere, elever og foreldre, avslutter Bodil J. Houg. Mobbeombudene i fylkene som er omtalt i rapporten kan vise til konkrete forbedringer i skolenes arbeid med mobbeforebygging, som for eksempel økt kompetanse hos Elevinspektørene og styrking av internkontrollsystemer. Mobbeombudene benytter ofte konkrete mobbesaker som en inngang til å bistå skolene til å etablere bedre rutiner for mobbeforebygging. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|