![]() |
|
|
Statens vegvesen fornøyd med budsjettforslaget Av Redaksjonen, 07.10.08 I forslaget til statsbudsjett for 2009 er trafikksikkerhetstiltak høyt prioritert. Statens vegvesen region sør er tilfreds med mer penger til blant annet midtrekkverk.
- Vi vet at midtrekkeverk er et trafikksikkerhetstiltak som virker, fastslår fungerende regionvegsjef Tore Kaurin. Region sør får også oppstartmidler til utbyggingen av strekningen Vigeland – Osestad i Vest-Agder.
Årets forslag til statsbudsjett har avsatt 17 milliarder kroner til veiformål. Det er 10 prosent, eller 1,6 milliarder kroner, mer enn i 2008. Region sør sin samlede investeringsramme for statlige bevilgninger og ekstern finansiering i 2009 (Post 30: Investeringer + Post 60: Forsøk + Post 31: Rassikring) blir i sum 1.591 mill. kr. Med dette forslag innfrir regjeringen rammene i Nasjonal Transportplan for 2006-09 med god margin, heter det i en pressemelding fra Statens vegvesen. Trafikksikkerhet Budsjettforslaget omfatter en rekke trafikksikkerhetstiltak, både gjennom større investeringsprosjekter og mindre investeringstiltak. De gjør det mulig å følge opp nullvisjonen for null drepte og alvorlig skadde i trafikken. Budsjettdisponeringene åpner for at Region sør kan iverksette tiltak både mot ulykkesrisiko med høy alvorlighetsgrad og mot særskilt utsatte trafikantgrupper. - Region sør er godt fornøyd med budsjettprofilen. Når E18 Langåker - Bommestad åpnes til sommeren 2009, vil vi ha fysisk skille mellom kjøreretningene på i alt 121 av totalt 129 km mellom Oslo og Larvik, poengterer Tore Kaurin. Utbygging I Region sør er E39 Vigeland – Osestad i Lindesnes kommune det eneste nye prosjektet med kostnadsoverslag på over 100 mill. kroner som er foreslått igangsatt neste år. Bevilgningen forutsetter at foreliggende reguleringsplan legges til grunn. Utbyggingen av E18 videreføres. Region sør midtrekkverk-vinner I 2009 skal det etableres flere kilometer med atskilte, motgående kjørefelt i både Buskerud, Telemark og Vest-Agder. Det reduserer risikoen for møteulykker. Region sør får en hovedandel av midlene til midtrekkverk for to- og trefelts veg. Følgende strekninger er inkludert: - E18 Langangen – Telemarksporten i Telemark (4,8 km). - E18 Hovettunnelen – Ris, Porsgrunn, Bamble kommuner i Telemark (2,3 km). - E16 Sollihøgda , Rørviksbakkene i Buskerud (4,5 km). - E16 Skaret tunnel – Nes Tunnel i Buskerud (1,3 km). - Rv 7 (Tre kurver: Velte; Roasvingen; Trøstheim), Flå kommune i Buskerud (1,2 km). - E39 Storenes – Tangvall (gjenstående strekning), Søgne kommune i Vest-Agder (1,5 km). Bruken av Automatisk trafikkontroll (ATK) skal i 2009 utvides til måling av gjennomsnittsfart mellom strekningsvise endepunkter. I budsjettet pekes det på at E18 i Telemark kan være en aktuell strekning for dette tiltaket. Post 23 - trafikktilsyn, drift og vedlikehold – mer asfalt Trafikksikkerhet oppnås også gjennom aktivt trafikktilsyn, god drift og godt vedlikehold av vegnettet. Budsjettet speiler denne sammenhengen, ved blant annet å prioritere vinterdriften med brøyting og strøing. Samtidig skal dekkeleggingen økes med 30 prosent. Nasjonalt betyr det ca 1.500 km asfalt i 2009. Samlet har budsjettforslaget avsatt 7.750 mill kroner til Post 23. Det er en økning på 688 mill. kr (+ 9,7 %) fra saldert budsjett i 2008. Den regionvise andelen av rammebevilgningene fremkommer først senere i budsjettprosessen. Post 30 – investeringer – strekningsvis utbygging I Region sør er E39 Vigeland – Osestad i Lindesnes kommune det eneste nye prosjektet med kostnadsoverslag på over 100 mill. kroner som er foreslått igangsatt. Statsmidler beløper seg til 30 mill. kr i 2009. Prosjektet omfatter en 5,2 km lang strekning. På den 1,7 km lange delstrekningen Vigeland – Fardal skal eksisterende veg utbedres. Bevilgningen forutsetter at foreliggende reguleringsplan legges til grunn. Viktig for Region sør er det også at utbyggingen av E18 kan videreføres som forutsatt, med sluttføring av Frydenhaug – Eik og med fremskutt åpning av Langåker – Bommestad før sommerferien. I 2009 forutsettes midlene til Langåker – Bommestad i sin helhet finansiert av bompengeselskapet. OPS-prosjektet Kristiansand Grimstad åpnes også neste år. Det får et statstilskudd på 138 mill. kr i 2009. Bompengeinntektene anslås til 70 mill. kr. I totalsummen er 21 mill. kr for å ivareta strengere krav til tunnelsikkerhet inkludert. OPS-prosjektet skal evalueres i NTP 2010-2019. I tillegg ferdigstilles rv 306 i Horten kommune. Post 31: Rassikring - tunnelsikkerhet Post 31 Rassikring prioriteres nasjonalt med totalt 442,5 mill. kroner, det vil si en økning på 34,5 prosent fra saldert budsjett 2008. Samtidig forutsettes 60 mill. krpner fra post 30 benyttet til «tiltak med rassikringsgevinst». Når det gjelder tunnelsikkerhet er både Grimstadporten i Aust-Agder og to tunneler ved Rv. 37 på Tinnsjøvegen i Telemark prioritert, innefor en nasjonal ramme på 300 mill. kroner. Byforsøk – og kollektiv-, sykkel-, gangtrafikk I 2009 vil Post 60 Forsøk kun omfatte byforsøk i Kristiansandregionen. Her er det avsatt 17,7 mill. kroner. Kristiansand er også en av 6 storbyer spesielt tilgodesett med midler for å øke hastigheten på kollektivtrafikken. Region sør fremholder at kollektivsatsing er viktig, i et langsiktig, bærekraftig perspektiv. Det konsentrerte arbeidet med sykkelbyene Mandal, Grimstad, Sandefjord, Notodden og Kongsberg videreføres. Bevisstheten rundt trafikale og helsemessige gevinster av gangtrafikk skjerpes. Vegvesenet er også nå i gang med en nasjonal strategi for gående. ![]() ![]() « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|