![]() |
|
|
Nanopartikler kan bli millionbutikk Av Roy Hansen, 09.02.09 Partikler på en milliontedels millimeter kan bli millionbutikk for seks gutter i Eiker-bygdene. Siden april i fjor har de utviklet et konsept for salg av og behandling med produkter basert på nanoteknologien. Nå har de begynt å få sving på salget og alle tidligere prognoser er grundig knust. ![]() Denne bilen er ganske møkkete for å si det mildt. Men møkka renner av med rent vann etter at det er blitt behandlet med en «nanoprodukt». Fra venstre er initiativtakerne til Nanoconcept: Rud Andersen, Ruben Mayer, Espen Linnerud, Andreas Coucheron, Stian Petersen og Einar Mathiesen i Kremmerhuset Etablerersenter. Det var i april i fjor at Espen Linnerud tok kontakt med Kremmerhuset Etablerersenter og Einar Mathiesen. Han hadde fått en idé presentert av en annen kjent eikværing - Bjørn G. Larsen - om å starte salg av produkter basert på nanoteknologien. Men Espen hadde ikke anelse hvor han skulle begynne og da ble Kremmerhusets «gründerutdanning» god å ha. Etter å ha analysert marked, laget forretningsplaner, skaffet finansiering og ikke minst begynt å rekruttere folk som ville stå på uten at det synes i form av en fet sjekk hver måned, har seks gutter nå bygd opp et fima med et stort potensiale. Går alt etter planen vil forhandlere over hele landet gi en omsetning på 25 mill. kroner i løpet av 2009 - nedgangstider eller ikke. Mange produkter Det finnes en rekke produkter på markedet i dag som er basert på nanoteknologien. Ikke alle har vært like vellykkede eller populære. Det gjelder ikke minst nanosølv som belegg inne i kjøleskap og vaskemaskiner for å hindre bakteriedannelse. Men en helt annen ting er produkter som gjør at du slipper å pusse vinduer eller som holder bilen din ren bare med rent vann. - Vi forsøker å konsentrere oss om produkter som kan spare folk, bedrifter og ikke minst kommuner for renhold og vedlikehold. Tenk deg en vegg som det blir tagget på. Det koster store summer å bli kvitt dette i ettertid. Er veggen behandlet med et nanoprodukt kan du spyle av taggingen, uansett struktur, sier Espen Linnerud. Et kanskje mer aktuelt produkt er bilpleie. Etter at bilen er forseglet med et spesialprodukt basert på denne teknologien fester ikke snøen seg på den. Men det krever skikkelig rensing og produktet må herdes i en varmeboks. Det er noe du altså ikke kan gjøre selv. Starter lokal - sikter internasjonalt De fleste av produktene som skal selges gjennom Hokksund-firmaet «Nanoconcept», lages i dag i Tyskland. Men det er ingenting i veien for at de kan produseres i Norge. På sikt kan dette bli en vekstnæring som vi bare har sett begynnelsen på. Bruksområdene for blant annet overflatebehandling er nemlig tilnærmet uendelige. - Det er først og fremst innen rengjøring og vedlikehold vi nå satser, men også innen brannsikkerhet er det et stort potensial, sier Linnerud. Som ung og daglig leder føler han det er litt lett å «ta av» med tanke på alt produktene kan brukes til, og er glad Einar Mathiesen har fungert som en bremsekloss. Det å starte opp et eget firma med store ambisjoner krever ikke bare produkter - det krever også planlegging og en strategi. Hvis ikke går det fort galt. Nå jobbes det intenst med å selge seg inn hos referansekunder. Øvre Eiker kommune er en av dem. Her skal flere produkter nå testes ut for å se om de holder hva de lover. Også innen oljeindustrien sies nanoteknologiproduktene å ha klare fortrinn, og dersom de kommer inn på disse markedene er mye gjort. Om utviklingen av salget går som planlagt med forhandlere over hele landet, er det allerede gjort klart for agenturer utenlands. Men det skjer neppe i 2009. Vanskelig å forklare Nano betyr dverg, men hvorfor dette virker er ikke lett å forklare. Lotus-planten blir brukt som en forklaring. På den preller nemlig alt av som vann på gåsa. Guttene bak Nanoconcept snakker om Lotuseffekten. Mur og andre materialer som er behandlet trekker nemlig ikke til seg møkk eller farge ved eksempelvis tagging. Det forblir på utsiden og er derfor lett å fjerne. De mikroskopiske partiklene påstås å forsegle nær sagt alle overflater, men kan ha svært så forskjellige egenskaper. Anti-skli til bad og svømmehaller er bare ett eksempel på dette. Veiskilt som blir rene av seg selv etter et regskyll er et annet. Hvor mange millioner staten bruker på skiltvask i året er ikke sikkert, men det ligger store besparelser om dette produktet holder hva det lover. Selv om de seks bak Nanoconcept er fast bestemt på at nanoproduktene er helt ufarlige, er det flere miljøer som ikke er sikre når det gjelder nærkontakt som for eksempelvis i kjøleskap. Flere av skapene som er på markedet i dag har nanosølv i belegget innvendig og markedsføres som antibakterielle fordi sølvet tar knekken på bakterier. Men det er ikke utdelt positivt. Produkter som skal sprayes på i sengen for på fjerne midd, og derved allergiske reaksjoner, vil kanskje enkelte være skeptiske til, men guttene bak selskapet henviser til godkjenningsmerket fra EU. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|