![]() |
|
|
Løp inn 72.100 kroner til Redd Barna Av Roy Hansen, 23.10.15 Elevene på Røren barneskole er spreke, men at de er så spreke at de kan løpe inn hele 72.100 kroner i løpet av en dag, var det vel de færreste som kunne forstille seg. Fredag ble resultatet presentert under den årlige FN-forestillingen.
Røren skole er en «Tusenbeinskole» og har vært det i en årrekke. Det betyr i klartekst at de er flinke til å forflytte seg - nærmere bestemt i å løpe eller springe. Men at de var så gode som de viste foreleden dag, var det vel bare de færreste som kunne innbille seg.
Fredag var det tid for markering av FN-dagen og dermed avsløre resultatet av årets «Tusenbeinløp». Med blant annet ordføreren i salen på den første av to forestillinger, ble det avslørt at de hadde greid å springe inn hele 71.076 kroner. Med ordførerens bidrag ble det til slutt 72.100 kroner, som nå skal sendes til Redd Barna. Pengene skal brukes til å hjelpe syriske flyktninger. Inntektene genereres ved at elevene har fått seg lokale sponsorer som betaler pr runde eleven går eller springer. Noen foreldre og besteforeldre har måttet grave dypt i lommeboka i år ettersom mange har løpt over 20 runder. De fleste et sted mellom 10 og 15 runder, men likevel oppsiktsvekkende bra. Nesten alle av skolens 320 elever har deltatt. FN-forestilling Årets forestilling hadde flyktningstrømmen fra Syria som bakteppe. En liten jente vokser opp i Syria under trygge forhold, men så bryter det ut en borgerkrig i landet hennes. Hun og familien må flykte og de endrer etter hvert opp i Norge og på et asylmottak. Senere kommer de ut i en kommune og den lille jenta begynner på en norsk skole. Her blir hun heldigvis mottatt med åpne armer og får et bra liv i landet. Historien ble fortalt av 4. klassingene ved skolen gjennom sketsjer og sanginnslag. Kate Gulbrandsen, jobber som kjent ved Røren skole, og hun ledet det felles avslutningsnummeret. Det skjedde etter ar representantene fra elevrådet hadde gjort kjent hvor mye penger som ville gå til Redd Barna. Se video fra forestillingen her « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|