![]() |
|
|
Nedre Eiker kommune innfører digital post Av Redaksjonen, 11.05.15 Det er et nasjonalt mål at kommunikasjon med organisasjoner og innbyggere skal være digital gjennom Altinn, Digipost eller e-Boks. Fra 11. mai vil derfor Nedre Eiker begynne å sende en del post til innbyggere og organisasjoner via deres digitale postkasse i Altinn.
Nedre Eiker kommune arbeider aktivt med å digitalisere tjenestene. Dette er et ledd i deres strategi om bedre service og raskere svar til innbyggerne. Det er også et viktig ledd i prosessen for døgnåpen kommune.
Du vil få en SMS eller e-post med beskjed når du har mottatt brev fra kommunen. Altinn som meldingsboks - Vi bruker internettportalen Altinn som meldingstjeneste. I praksis vil det si at dokumenter som kommunen sender deg, vil ligge samme sted som selvangivelse og andre elektroniske elementer fra det offentlige. Du kan logge deg inn i Altinn på vanlig måte, sier informasjonsansvarlig Cathrina de Lange. Merk at du ikke trenger å registrere deg hos DigiPost eller eBook for å få tilsendt digitale brev fra kommunen! Hva må jeg gjøre? - Vi anbefaler at alle som venter post fra kommunen også logger seg inn i Altinn for å sjekke om de har registrert mobilnummer og eller e-postadresse for varsling. Du vil da få elektronisk melding umiddelbart med varsel om innkommende post, på samme måte som du får varsel når selvangivelsen er klar, sier hun. Vil du ha brevet tilsendt i posten? Hvis du leser posten i din meldingsboks i Altinn, vil den ikke bli sendt på annen måte. Brev fra det offentlige kan lagres i Altinn. Det er ubegrenset lagringstid. Hvis du ikke har lest posten elektronisk i løpet av to døgn, vil brevet bli skrevet ut og sendt deg via Posten. Har jeg rett til å reservere meg? Som privatperson har du rett til å reservere deg mot elektronisk post. Hvis du reserverer deg, vil du motta all post direkte i postkassen. Firmaer har ingen reservasjonsrett. Varslingstjeneste for firma/virksomhet i Altinn For alle typer virksomheter er det viktig at det blir registrert en varslingstjeneste med mobilnummer eller e-postadresse for varsling når nye meldinger blir mottatt. Normalt er det daglig leder som er registrert som bruker i Altinn og posten håndteres av andre. For å gi tilgang til firmaets meldingsboks i Altinn, er det nødvendig å gi spesiell tilgang til personer som har denne oppgaven. Bedre service - Det er vår målsetting at digital utsending av post skal gi bedre service til innbyggerne, næringsliv og andre virksomheter gjennom økt elektronisk samhandling. Digital post gjør at mottakeren får svaret raskere og at dokumenter er tilgjengelige uavhengig av åpningstid. I tillegg er den digitale utsendelsen kryptert, slik at ikke uvedkommende kan lese den, sier de Lange. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|