![]() |
|
|
Publikum som svikter eller dårlig markedsføring? 02.11.12 Kronikk i Eikerbladet 02.11.12: I tirsdagens utgave av Eikerbladet var det en større reportasje om hva folk egentlig vil ha av ulike arrangementer. Dette sett i lys av at helgens store Høstfest på torget måtte avlyses på grunn av for få forhåndssolgte billetter. At arrangører av ulike evenementer har store utfordringer er det ingen tvil om.
Som innehaver av Roy’s Pressetjeneste siden 1984 vil jeg tillate meg å angripe saken fra andre siden - nemlig fra publikums.
Det finnes et vell av aktivitetstilbud, enten det gjelder trening, sportsarrangementer, kulturmønstringer eller rett og slett fester slik det ble fokusert på i Eikerbladet. Publikum har derfor mer enn nok å finne på - problemet er vel heller hva skal vi velge i en vrimmel av tilbud. Ettersom Eiker-bygdene er demografisk miks - med det mener jeg at vi finner alle type mennesker i våre to kommuner. Det er også et faktum at vel halvparten er innflyttere og ikke har noe følelsesmessig tilknytning til stedet - Eiker er et sted å bo og jobbe, eller kanskje bare bo. Vi kan derfor ikke spille på patriotisme for å få folk til å bruke våre lokale tilbud, enten det dreier seg om festlige arrangement på torget i Mjøndalen eller handle i sentrumsbutikkene. Det er helt andre faktorer som etter min mening er utslagsgivende for hvilke tilbud vi ønsker å benytte oss av eller ikke. Informasjon og markedsføring I tirsdagens artikkel var det to ting som var viktig å merke seg. Det ene etterlysningen av lokalt engasjement. Det andre mangelen på økonomi til å markedsføre arrangementene. Jeg har vært innom det lokale engasjementet tidligere her, men å bygge patriotisme er ingen enkel sak. MIF har greid det gjennom en årelag satsing og har sin faste tilhengerskare. Men det er mye lettere for en klubb og et fotballag - enn for et sentrum. Hvem skal vi heie på der? Tidligere snakket vi om kundelojalitet, men det har de fleste avskaffet som begrep for lang tid siden. Nå handler vi der vi får de varer vi ønsker - til best mulig pris eller kvalitet. Selvsagt handler vi også av gammel vane, men sjeldent fordi vi føler oss forpliktet til å handle nettopp der. Nå kommer jeg til det jeg mener er viktigst ved et arrangement - nemlig fortelle publikum om at det faktisk skal være et arrangement. Du kan lage verdens beste fest, med verdens beste orkester og det vil ikke komme en «kjeft» om du ikke klarer å fortelle folk om det. Og det er her mange arrangører gjør de store tabbene. Jeg opplever til stadighet at ulike arrangører ikke har satt av noe særlig med penger til markedsføring - hvis det er noe i det hele tatt. Veldig ofte har de brukt noen tusen kroner til plakater, som alle lokale arrangører synes å ha klokketro på. Kanskje har de brent av enda flere tusenlapper på trykking av en folder som deles ut. Effekten er marginal i begge tilfeller. Uansett - det ligger ikke en bevisst strategi bak. Det er ingen som har satt seg ned og spurt seg selv om hvem som er målgruppen til denne festen eller arrangementet. Hvem vil komme her? Og ikke minst - hvordan skal vi få tak i dem med vårt budskap? Følger ikke med Vi som er vant til å drikke kaffen om morgenen og kose oss med avisa og ikke ser behovet for noe annet, har falt av lasset for lenge siden. I dag er mediebildet i ferd med å endre seg så raskt at vi knapt nok greier å henge med. Og det gjelder ikke bare oss som er vokst opp med avis, TV og radio som eneste medium. En arrangør eller forretning må kunne beherske flere medier samtidig i dag. Kundene eller publikum finnes nemlig ikke på bare ett sted - bortsett fra på Facebook hvor alt fra femåringer til oldemor har fått seg egen profil. Men heller ikke her treffer du alle kundene eller publikummet ditt selv om mange næringsdrivende har klokketro på dette mediet. Markedsføring dreier seg om flere elementer. Alt fra langsiktig merkevarebygging til dagsferske tilbud. Skal du ha en viss anelse om hva du driver med, må det ligge en plan bak arbeidet, og det er det dessverre de færreste butikkene eller arrangørene som har. Som lokalavisredaktør gjennom en årrekke og redaktør av Eikernytt.no siden 1996 har jeg sett alle avskygninger når det gjelder profesjonalitet i markedsføring. Noen har gjort hjemmeleksa si og satt av penger på budsjettet både til pressemeldinger og til annonsering. De lykkes som regel i å hente inn nok publikum eller kunder til at det hele lønner seg. Andre sier at nei dette er så dyrt at det har vi ikke råd til. Nye butikker åpner - kanskje med bare noen få tusenlapper i markedsbudsjett de første månedene. Festarrangører setter ikke av ei eneste krone til annonsering og satser heller på Facebook og oppslag i lokalavisa - hvis de er heldige å få det. Planlegg De fleste firmaer bruker ikke pressen bevisst i sin markedsføring. Når sendte du ut en pressemelding sist eller når tok du sist kontakt med en redaksjon for å få omtale? Svaret er dessverre nedslående, for de aller fleste gjør ikke slikt. Dermed går de glipp av verdifull lokal markedsføring som selv om den ikke er beregnet på å selge enkeltprodukter, er med på å bygge en merkevare og et omdømme. Så kan annonser og andre kanaler kanskje være mer egnet til å selge selve «dingsen» eller festen for den saks skyld. Poenget er at du må tenke strategisk, hvem leser hva. Skal du ha en ungdomsfest er ikke avisannonse det rette. Gjennomsnittsalderen på en avisabonnent er blitt skremmende høy og da må du velge andre kanaler. Nettaviser synes også å ha nådd en foreløpig topp når det gjelder lesing på PC. Nå er det nettbrett og mobilbruk som gjelder. Her skyter bruken i været og dersom du ikke er klar over dette i markedsføringen din, treffer du rett og slett ikke målgruppen din. Du bør også selv være på nett med egne nettsider om du driver egen butikk. Skremmende mange er ikke der ennå, til tross for at undersøkelser viser at du taper i konkurransen om du ikke er synlig på nett. Men like viktig er at du har sider hvor det skjer noe - som er spennende for kunden din å følge med på og som hele tiden er oppdaterte. Mange tar dessverre for lett på informasjon og markedsføring. Det er mye å hente på å ta seg tid til planlegging og strategisk tenking. Det betyr nødvendigvis ikke at du bruker mer penger til markedsføring - bare at du bruker dem smartere. Roy Hansen Daglig leder Roy’s Pressetjeneste « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|