![]() |
|
|
Dramatisk omlegging må til i Nedre Eiker Av Roy Hansen, 07.11.14 Nedre Eiker kommune står foran store endringer i driften og tjenestetilbudet dersom rådmannens budsjettforslag blir vedtatt av politikerne. Han foreslår blant annet å utsette byggingen av nytt sykehjem i to år. Det kan bli vanskelig å svelge for AP.
I dag la rådmann i Nedre Eiker, Bengt Nystrøm, fram sitt forslag til budsjett for 2015 sammen med økonomisjef Liv Bermingrud Østberg. Det er et forslag som vil heve øyenbrynene til mange folkevalgte i kommunen. Blant annet foreslås det å utsette byggingen av prestisjeprosjektet nytt sykehjem på Krokstad i to år. Begrunnelsen er at det ikke er behov for det før etter 2020.
Rådmannen kan ikke utelukke at det blir oppsigelser som følge av den varslede omleggingen innen helse- og omsorgssektoren, men det blir ikke klart før ut på vårparten. Nedre Eiker har ikke mye tid på seg til å innføre endringene i driften. De innsparingene som er varslet får nemlig langt mindre effekt jo lengre tid det går. Tid er noe Nedre Eiker ikke har akkurat nå. Nedre Eiker sliter med store underskudd og havnet i juni i år igjen på den såkalte Robek-lista. Det betyr at alle låneopptak må godkjennes av Fylkesmannen. Et nytt lån til et kostbart sykehjem synes derfor vanskelig sett i lys av dagens økonomiske situasjon. Det er i første rekke helse- og omsorgssektoren som bruker langt mer penger enn budsjettene tilsier. I 2013 var overforbruket på hele 45 mill. kroner og inneværende år ligger det an til å bli enda verre - hele 51 mill. kroner. For neste år regner rådmannen med at dette overforbruket vil bli på ca. 15 mill. kroner for så å gå i balanse i 2016. Men for at dette skal slå til er det en rekke forutsetninger som må innfris. Det er utarbeidet en omfattende rapport om hvordan omstillingen i denne sektoren kan skje, men lett kommer det ikke til å bli. Kjøper for mye tjenester Ett av hovedtrekkene i rapporten synes å være at Nedre Eiker kjøper for mange plasser eksternt. Det gjelder både sykehjemsplasser og behandlingsplasser for øvrig. Med en annen organisering ville de greid det meste selv, og rådmannen kutter derfor dramatisk i slike kjøp. I budsjettet for inneværende år, var det satt av vel 413 mill. kroner på dette området. Det kommer ikke til å holde i og med at det er varslet en sprekk på hele 51 mill. kroner. Likevel reduserer rådmannen rammen til sektoren med 21,3 mill. kroner i neste års budsjettforslag. - Rapporten «Riktig tjenestetilbud» som vi også la fram i dag, viser klart at vi ikke har budsjettert feil i forhold til sammenlignbare kommuner. Den viser derimot at vi kjøper for mye tjenester ute og ikke bruker pengene smart nok, sier Bengt Nystrøm. Samtlige «vedtak» om omsorg skal nå gjennomgås og tilbudet skal justeres ut i fra faktisk behov, men dette vil ta noe tid. Viderefører driften Hele budsjettforslaget baserer seg på 2014-driften med prisjusteringer i henhold til forventet pris- og lønnsvekst med tre prosent. Bortsett fra etableringen av et eget eiendomsselskap, vil det ikke være rom for nye tiltak. Det er riktignok satt av 10 mill. til de omstillingstiltakene som må komme i helse- og omsorgssektoren, men dette skal altså spares inn igjen flere ganger ved en dramatisk omlegging av driften. I budsjettet, som er gjort opp med null på bunnlinjen, er det satt av 13 mill. kroner til dekning av tidligere års underskudd. Nester års budsjett har så vidt rundet 1,4 milliarder kroner. Hvis vi ser bort i fra finanskostnader, går kommunen med et «overskudd» på vel 87 mill. kroner. Men dette spises altså opp av renter og avdrag og andre finanskostnader. Ettersom kommunen ikke har ei krone på frie fond, er handlingsrommet til politiske saker i valgåret 2015, også meget begrenset. Langt fra helsvart Selv om overforbruket innen helse- og omsorgssektoren går ut over kommunens handlingsrom, betegner ikke rådmannen situasjonen som håpløs. Han har funnet penger til fullføringen av Solberg skole med 55 mill. kroner og som nevnt 10 omstillingsmillioner innen helsesektoren. - Eldrebølgen kommer senere enn antall og vil neppe slå ut her før etter 2020. Det gir oss litt mer tid slik at vi kan utsette nytt sykehjem uten at det går ut over brukerne. Vi får også tid til å tilpasse oss et riktig nivå på våre tjenester ut i fra et gjennomsnitt av sammenlignbare kommuner. Slik det er i dag bruker vi langt mer på tjenesteyting, og her må vi kutte, sier Nystrøm. Tallene fra rapporten viser at Nedre Eiker bruker uforholdsmessig mye til det vi kan kalle hjemmehjelp sett i forhold til andre. Når det gjelder hjemmesykepleie er det derimot et for lite forbruk. Med en omlegging av tjenestene skal dette harmoniseres mot det som er vanlig i kommunene Nedre Eiker kan sammenligne seg med. Ingen store endringer Når det gjelder gebyrer på kommunale tjenester, er det ifølge rådmannen ingen store endringer. Økningen i satsene ligger godt innenfor pris- og lønnsvekst, men noen tabell for økning av de enkelte satsene, ville ikke kommunen fremskaffe under dagens presentasjon. Budsjettforslaget som rådmannen la fram i dag fredag, skal behandles i de ulike råd og utvalg 19. november. 26. november er det formannskapet som skal gjennomgå budsjettet, som skal endelig vedtas i kommunestyret 17. desember. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|