![]() |
|
|
Statsråd drepte alt håp for Steinberg stasjon Av Roy Hansen, 29.03.12 Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa drepte det siste håp om å berge Steinberg stasjon onsdag kveld. Aksjonsgruppa som i lengre tid har jobbet for bevaring av stasjonen, måtte innse at slaget var tapt og vil nå konsentrere seg om sikkerheten med tog som kommer kjørende i 130 km/t.
Det var under et folkemøte på rådhuset i Hokksund onsdag ettermiddag at statsråd Magnhild Meltveit Kleppa drepte det siste snev av håp hos aksjonsgruppa for Steinberg stasjon. Debatter om kostnader for en eventuell opprusting av stasjonen, undergang eller andre argumenter hadde ingen betydning. Nedleggelsen er ikke mulig å unngå for at togene skal komme raskere til Oslo, var begreunnelsen.
- Vi må vel innse at slaget er tapt, men vi kommer til å kjempe for et godt alternativ til toget og ikke minst for sikkerheten. Vi har nemlig avdekket at togene kommer til å passere stasjonen i en fart på ca. 130 km/t og da må noe gjøres med sikkerheten, sa Arne Kristian Røren og Olav Gåserød i aksjonsgruppa etter møtet. ![]() Det var en stor delegasjon fra Steinberg som håpet på positive nyheter fra statsråden. I stedet måtte de innse at slaget om Steinberg stasjon er tapt. Forsinket i trafikken En sterkt forsinket statsråd ankom Øvre Eiker på ettermiddagen onsdag. Paradoksalt nok ble samferdselsministeren forsinket på grunn av tett trafikk ut av Oslo. Vel framme i Vestfossen fikk hun et innblikk i hvordan «Post i butikk» fungerte og fikk flere tilbakemeldinger fra kundene. Dette som et ledd i arbeidet med stortingsmeldingen som kommer neste år – en melding som med stor sannsynlighet ender med en rasering av postkontornettet i dette landet. ![]() En fullsatt festsal fikk etter hvert besøk av en fortsatt forsinket statsråd. Hun hadde nemlig vært oppe i helikopter og sett både Øvre Eiker og deler av Modum fra luften. Dette angivelig for å få et overblikk over veier og jernbane i kommunene. Det var nemlig samferdsel som sto på programmet. Det var Senterpartiet i Øvre Eiker som hadde invitert til møte. Foruten en stor delegasjon fra Steinberg var det folk fra så vel Øvre Eiker, Nedre Eiker og omkringliggende kommuner. Til og med folk fra Sande hadde tatt turen til Hokksund denne ettermiddagen og plassering av godsterminal var årsaken. Den engasjerer minst like mye i Sande som i de andre foreslåtte kommunene. Kjappe orienteringer Under streng ledelse av Per Olaf Lundteigen fikk innledere som Knut Kvale i Øvre Eiker Senterparti, Tore Askim i Buskerudbyen, Kjell Inge Davik i Statens Vegvesen og prosjektleder i Jernbaneverket sine 10-15 minutter taletid før statsråden slapp til. Den største spenningen var knyttet til hva Jernbaneverket og statsråden hadde å si – i hvert fall når det gjaldt Steinberg stasjon. Ingen av dem levnet noe håp om fortsatt stopp ved stasjonen etter 1. desember dette året. ![]() Knut Kvale fra Øvre Eiker Senterparti er en praktisk anlagt mann og har gått i bresjen for å finne en veiløsning fra Hokksund til Åmot som alle kan leve med. Knut Kvale har som kjent fra tidligere oppslag engasjert seg sterkt i å finne en best mulig løsning for en ny Rv. 35 mellom Hokksund og Åmot. Men denne veistrekningen står ikke engang i forslaget til ny nasjonal transportplan. Han understreket derfor viktigheten av et vei- og jernbanesystem som var bygget for fremtiden. En fremtid med stor befolkningsvekst, kanskje et sykehus og muligens en godsterminal for Jernbaneverket. Det siste blir det neppe noe av – i hver fall ikke på Semsmyra ved Ytong-området slik Jernbaneverket har foreslått i sin utredning. Her kommer nemlig jordverninteressene inn med full tyngde og «verkets» mann på møtet, innrømmet at dette ville bli et vanskelig sted å få bygget terminal på. ![]() Per Olaf Lundteigen ledet både innledere og diskusjonen etterpå med stø hånd. Hokksund som knutepunkt Alle veier fører til Rom heter det i et gammelt ordtak, men ordtaket kan også brukes for Hokksund. Fylkesvei 283 på østsiden, E 134 og Rv. 35 på vestsiden over brua og opp mot Åmot på østsiden. Det resulterer i en voldsom trafikk gjennom Hokksund og til tider er det opp mot 13.000 biler i døgnet på Rv. 35. Et av temaene på møtet ble derfor den pålagte nye løpet i Strømsåstunnelen. Som kjent har EU-regler gjort det nødvendig å bygge et nytt løp innen 2018 og det får konsekvenser for veien videre mot Mjøndalen. Det igjen må få betydning for den videre trafikkløsningen, og Høyres Hans Kristian Sveaas understreket dette på tampen av møtet. Med nedleggelsen av Steinberg blir Hokksund enda viktigere som knutepunkt, da Jernbaneverket ser for seg at pendlerne tar toget herfra eller i Mjøndalen. Det må derfor tilrettelegges med bedre parkering og busser som mater folk inn til jernbanen. Magnhild Meltveit Kleppa fikk under «lufteturen» over Øvre Eiker se ei grønn bygd. Slik ville hun at den skulle bevares og snakket varmt for alt som nå ble gjort på samferdselssektoren og med vedlikehold av veier og jernbane. Hun tok også for seg belønningsmidlene til Buskerudbyen som i år er på 90 millioner kroner. ![]() Medlem av aksjonsgruppa for bevaring av Steinberg stasjon, Olav Gåserød, overleverer her en rekke spørsmål vedrørende nedleggelsen av stasjonen til statsråden. Hun redegjorde også for NSBs nye rutemodell som altså fører til en sikker død for Steinberg stasjon. - De fleste får et bedre togtilbud med den nye rutemodellen, men noen får et dårligere tilbud. Steinberg taper dessverre i denne sammenheng sammen med noen andre stasjoner, sa hun. Men hva som skal skje med de andre stasjonene på strekningen Kongsberg – Eidsvoll var det ikke tatt stilling til og dette skal nå ut på høring. Kleppa understreket også at det som til nå var kommet fram i forbindelse med NTP, var etatenes forslag. Hun tok det for gitt at det ble endringer etter at høringer, utredninger og politikerne selv hadde gått noen runder med planen. Stort engasjement Det var et stort engasjement fra salen og innlederne svarte så godt de kunne. Ikke minst var delegasjonen fra Steinberg ivrige – så ivrige at Lundteigen måtte minne om avtalen som ble gjort før møtet om at dette ikke skulle bli en «Steinberg-kveld». Under denne delen av møtet ble alt fra stasjonsutbedringer, riksveier og ikke minst ryddighet rundt høringer tatt opp. Også sikkerheten for reisende ved Hokksund stasjon var et tema. Det samme gjaldt en ny rundkjøring ved avkjøringen til Steinberg på E 134. Her kunne regionsjefen i vegvesenet love at dette var et høyt prioritert tiltak selv om han ikke kom med noen dato for byggestart. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|