![]() |
|
|
Turistinformasjon der gjesten trenger det? 26.07.10 Buskerud er et av landets største reiselivsfylker med Hallingdal som Norges største reiselivsregion. Reiseliv er et av satsingsområdene i Buskerud fylkeskommune, og vi er det første fylket i Norge som har utarbeidet en Regional delplan for reiselivet, «Først mot fremtiden». Fylkeskommunens rolle i reiseliv er å tilrettelegge for reiselivsutvikling og planlegging i et samarbeid med destinasjonene i Buskerud.
Digitale turistkontor
I disse sommertider er etterspørselen etter turistinformasjon stor. Det er mange veifarende gjester som får både hjelp og gode råd på turistkontor rundt omkring i landet. Turister i dag er ikke de samme som for ti år siden, og teknologien vokser og forandres konstant i den moderne informasjonstiden. Er tilbudene dekkende for våre gjesters behov i dag, eller er det på tide med en revolusjon i turistkontorenes struktur og organisering? Buskerud fylkeskommune har sammen med Drammensregionen gjennomført et pilotprosjekt på utvikling av en standard for digital turistinformasjon. Resultatet er et godkjent døgnåpent digitalt turistkontor, bestående av en PC og relevante brosjyrer, på Statoil stasjonen på Kjellstad i Lier. Mange gjester har vært innom hver dag, og muligheten for å friste noen av de til å nytte tilbudene i området er store. Få ville ha funnet veien til det vanlige turistkontoret inne i Drammen by, og man har dermed nådd et bredere marked med informasjon om tilbud. Digital informasjon har kommet for å bli, og sammen med NHO og Innovasjon Norge har pilotprosjektet utviklet en merkeordning for digital turistinformasjon og en autorisasjonsordning for å sikre kvalitet. Kostnaden ved dette informasjonspunktet er relativt lav, og man kan ha flere slike knutepunkt i et område. En digital turistinformasjon kan plasseres på sentrale steder, og være døgnåpen som på Kjellstad. Det gir god service til gjestene døgnet rundt i motsetning til et turistkontor som kun har åpningstid i kontortiden. Ringeriksregionen har også bygget opp flere digitale informasjonspunkt på sentrale plasser. Man kan si mye om annen digital turistinformasjon på web, GPS, mobil med mer. På disse områdene er det også duket for store endinger og muligheter, men det skal vi ikke komme inn på her. For mange turistkontor? Digital informasjon kan aldri erstatte menneskelig hjelp og informasjon, og vanlige turistkontor bør vi ha også fremover. Det er viktig for å være et proft og hjelpsomt vertskap for våre gjester. Men kanskje ikke i hver kommune? Enhver turistkommune med respekt for seg selv har et turistkontor. Turistkontor autoriseres i to ulike ordninger, grønn for helårsåpen og rød for sesongåpen. Det er mange kvalitetskrav som følger de ulike ordningene, og kvaliteten på turistkontorene har nok økt de senere årene etter at autorisasjonsordningene ble innført, dette er en positiv utvikling. I Norge har vi likevel en lang vei å gå før vi når en standard på turistkontortjenesten som noen av konkurrentene våre. New Zealand har for eksempel et nasjonalt nettverk av turistkontor som både selger opplevelser og overnatting. De kan hjelpe med informasjon om steder helt på andre siden av landet, og er bemannet med kunnskapsrike medarbeidere. Turistkontorene er lokalisert i knutepunkt, ved steder der gjestene må ta veivalg, og sentralt på de store destinasjonene. Kvaliteten på turistinformasjonstjenestene må økes I Norge har vi fordelt turistkontorene geografisk etter kommunegrensene, de ligger helst i tettstedene og kommunesentrum. Det er ikke etablert kriterier for at turistkontor skal ligge i større destinasjoner, ved hovedferdselsårer, eller der gjestene må ta veivalg. Det er stort sett kommunale bevilgninger, sammen med reiselivsnæringens bidrag, som styrer om områder har turistkontor og i stor grad hvor de ligger. Det samarbeides lite over kommunegrenser for å gi gjestene tilbud der de trenger det. Trenger gjestene turistkontor i hver kommune? Kvaliteten på turistkontorene varier også mye. En turist kan oppleve at et turistkontor ikke kan hjelpe med overnatting i nabokommunen, og blir henvist videre til turistkontoret tre mil unna. Det kan neppe være rasjonelt økonomisk eller spesielt smart hvis vi vil være et godt vertskap! Vi tror på flere digitale turistinformasjonssteder, og et antall kvalitetsmessig gode turistkontor plassert der gjestene trenger veiledning. Da vil tilbudet være fremtidsrettet og økonomisk rasjonelt. Det krever samarbeid mellom kommuner, regioner og fylker. Buskerud fylkeskommune ønsker å bidra til at denne problematikken drøftes, og at vi har et godt tilpasset informasjons- og vertskapstilbud til gjestene våre i fremtiden. For mer informasjon om Buskerud fylkeskommune og Regional delplan for reiseliv, se www.bfk.no/reiseliv Bente Bjerknes Teamleder, kulturnæringer og reiseliv, Buskerud fylkeskommune. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|