Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 22. januar 2021
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Valg 2021
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra tidligere Nedre Eiker
Smånytt fra Viken
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS


PFU vil ikke behandle
klager ettersom
Eikernytt.no
ikke er medlem


Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com

Nettcasino


www.Rexbo.no


Norske Casinoer

Norsk casino på nett


Bygg


Samferdsel


Norges Casino

Nettcasino





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Turistinformasjon der gjesten trenger det?
 26.07.10

Buskerud er et av landets største reiselivsfylker med Hallingdal som Norges største reiselivsregion. Reiseliv er et av satsingsområdene i Buskerud fylkeskommune, og vi er det første fylket i Norge som har utarbeidet en Regional delplan for reiselivet, «Først mot fremtiden». Fylkeskommunens rolle i reiseliv er å tilrettelegge for reiselivsutvikling og planlegging i et samarbeid med destinasjonene i Buskerud.

(Illustrasjon)
Digitale turistkontor
I disse sommertider er etterspørselen etter turistinformasjon stor. Det er mange veifarende gjester som får både hjelp og gode råd på turistkontor rundt omkring i landet.

Turister i dag er ikke de samme som for ti år siden, og teknologien vokser og forandres konstant i den moderne informasjonstiden. Er tilbudene dekkende for våre gjesters behov i dag, eller er det på tide med en revolusjon i turistkontorenes struktur og organisering?

Buskerud fylkeskommune har sammen med Drammensregionen gjennomført et pilotprosjekt på utvikling av en standard for digital turistinformasjon. Resultatet er et godkjent døgnåpent digitalt turistkontor, bestående av en PC og relevante brosjyrer, på Statoil stasjonen på Kjellstad i Lier.

Mange gjester har vært innom hver dag, og muligheten for å friste noen av de til å nytte tilbudene i området er store. Få ville ha funnet veien til det vanlige turistkontoret inne i Drammen by, og man har dermed nådd et bredere marked med informasjon om tilbud.

Digital informasjon har kommet for å bli, og sammen med NHO og Innovasjon Norge har pilotprosjektet utviklet en merkeordning for digital turistinformasjon og en autorisasjonsordning for å sikre kvalitet. Kostnaden ved dette informasjonspunktet er relativt lav, og man kan ha flere slike knutepunkt i et område. En digital turistinformasjon kan plasseres på sentrale steder, og være døgnåpen som på Kjellstad.

Det gir god service til gjestene døgnet rundt i motsetning til et turistkontor som kun har åpningstid i kontortiden. Ringeriksregionen har også bygget opp flere digitale informasjonspunkt på sentrale plasser. Man kan si mye om annen digital turistinformasjon på web, GPS, mobil med mer. På disse områdene er det også duket for store endinger og muligheter, men det skal vi ikke komme inn på her. 

For mange turistkontor?
Digital informasjon kan aldri erstatte menneskelig hjelp og informasjon, og vanlige turistkontor bør vi ha også fremover. Det er viktig for å være et proft og hjelpsomt vertskap for våre gjester. Men kanskje ikke i hver kommune?

Enhver turistkommune med respekt for seg selv har et turistkontor. Turistkontor autoriseres i to ulike ordninger, grønn for helårsåpen og rød for sesongåpen. Det er mange kvalitetskrav som følger de ulike ordningene, og kvaliteten på turistkontorene har nok økt de senere årene etter at autorisasjonsordningene ble innført, dette er en positiv utvikling.

I Norge har vi likevel en lang vei å gå før vi når en standard på turistkontortjenesten som noen av konkurrentene våre. New Zealand har for eksempel et nasjonalt nettverk av turistkontor som både selger opplevelser og overnatting. De kan hjelpe med informasjon om steder helt på andre siden av landet, og er bemannet med kunnskapsrike medarbeidere. Turistkontorene er lokalisert i knutepunkt, ved steder der gjestene må ta veivalg, og sentralt på de store destinasjonene.

Kvaliteten på turistinformasjonstjenestene må økes
I Norge har vi fordelt turistkontorene geografisk etter kommunegrensene, de ligger helst i tettstedene og kommunesentrum. Det er ikke etablert kriterier for at turistkontor skal ligge i større destinasjoner, ved hovedferdselsårer, eller der gjestene må ta veivalg. Det er stort sett kommunale bevilgninger, sammen med reiselivsnæringens bidrag, som styrer om områder har turistkontor og i stor grad hvor de ligger. Det samarbeides lite over kommunegrenser for å gi gjestene tilbud der de trenger det. Trenger gjestene turistkontor i hver kommune?

Kvaliteten på turistkontorene varier også mye. En turist kan oppleve at et turistkontor ikke kan hjelpe med overnatting i nabokommunen, og blir henvist videre til turistkontoret tre mil unna. Det kan neppe være rasjonelt økonomisk eller spesielt smart hvis vi vil være et godt vertskap!

Vi tror på flere digitale turistinformasjonssteder, og et antall kvalitetsmessig gode turistkontor plassert der gjestene trenger veiledning. Da vil tilbudet være fremtidsrettet og økonomisk rasjonelt. Det krever samarbeid mellom kommuner, regioner og fylker. Buskerud fylkeskommune ønsker å bidra til at denne problematikken drøftes, og at vi har et godt tilpasset informasjons- og vertskapstilbud til gjestene våre i fremtiden.

For mer informasjon om Buskerud fylkeskommune og Regional delplan for reiseliv, se www.bfk.no/reiseliv

Bente Bjerknes
Teamleder, kulturnæringer og reiseliv, Buskerud fylkeskommune.



Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Hvilke forhåpninger har du for det nye året?
Som i 2020
Bedre enn i 2020
Koronafri
Dårligere nn i 2020
Elendig
Langt bedre
Svar til nå: 252
Bedre enn i 2020: 34.52%
Dårligere nn i 2020: 9.13%
Elendig: 15.48%
Koronafri: 11.51%
Langt bedre: 3.97%
Som i 2020: 25.40%