![]() |
|
|
Ros fra Kunnskapsdepartementet til «Ny Giv» Av Redaksjonen, 12.11.12 - Det er veldig nyttig for departementet å være tilstede og lære av hvordan det jobbes med Ny GIV i blant annet Vestfossen og på Åssiden, sier nasjonal prosjektleder for Ny GIV, Knut Alfarnæs i Kunnskapsdepartementet.
Sist onsdag samlet Overgangsprosjektet Ny GIV i Buskerud 90 skoleledere fra Hallingdal, Numedal, Midtfylket og Ringerike til konferanse i Flå.
Her var temaet hva kreves for å gjennomføre og bestå i fellesfag, samt hvordan ungdomsskole og videregående skole kan nyttiggjøre seg kunnskap om dette. - Det var en veldig god konferanse med fine eksempler fra Vestfossen og Åssiden videregående skole, sier Knut Alfarnæs i Kunnskapsdepartementet. - Det er nyttig for departementet å være tilstede og lytte og lære av hvordan det jobbes med Ny GIV i Buskerud, sier han. Motiverer og inspirerer Målgruppen for konferansen er skoleeier og skolefaglig ansvarlig, rektorer, skoleledelse, rådgivere, fagledere samt lærere i matematikk og norsk i ungdomsskole og videregående skole. - Spredningskonferansen skal motivere og inspirere til positivt arbeid med elever med fare for stryk i matematikk og norsk, forklarer Anders Liverud i Buskerud fylkeskommune. Overgangsprosjektet har som målsetting å få etablert et systematisk samarbeid mellom kommuner og fylkeskommuner om oppfølging av elever med svake faglige prestasjoner og forutsetninger. - Den setter også søkelys på gjennomføringsarbeidet som holdningsprosjekt, fortsetter Liverud, som er godt fornøyd med den store interessen fra kommunene i fylket. Et holdningsprosjekt - Det å jobbe med gjennomføring i videregående skole er et holdningsprosjekt, sier konstituert rektor Ann-Mari Henriksen ved Åssiden videregående skole i Drammen. - Det gjelder å mobilisere hele skolen i dette arbeidet. Vi skal få så mange som mulig til å bestå, og for å få til det så må vi mobilisere hele skolesamfunnet, sier Henriksen. Nylig samlet hun 600 elever i Berskaughallen på Åssiden for å få deres innspill til hvordan skoledagen kan bli mer motiverende. - Vi har flere verktøy som vi har utviklet for å få flere til å gjennomføre. Det er blant annet stor interesse for våre minimumsplaner for norsk og matematikk, sier hun. Minimumsplanene er en lokal konkretisering av læreplanen hvor målet er bestått eller karakterer 2. I tillegg til Åssiden videregående skole deltok også Vestfossen ungdomsskole med eksempler under konferansen. Skolelederne møtte også Håvard Tjora, kjent som Norges «superlærer» fra TV-serien «Blanke ark». Tjora snakket om hvordan gi støtte til elever som ikke har progresjon i utviklingen av grunnleggende ferdigheter? FAKTA: NY GIV En treårig nasjonal satsing for å øke andelen som fullfører og består videregående opplæring. Har som mål å etablere et varig samarbeid mellom stat, fylkeskommuner og kommuner for å bedre elevenes forutsetninger for å fullføre og bestå videregående opplæring. Målet er at 75prosent av elevkullet som begynte nå i høst skal fullføre videregående og få seg et vitnemål eller et fagbrev innen 2015. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|