![]() |
|
|
Kraftig kritikk fra Fylkesmannen Av Roy Hansen, 05.06.07 Fylkesmannen i Buskerud har gjennomført tilsyn med Øvre Eiker kommunes avlastnings- og støttekontakttjenester. Kommunen får flengende kritikk fra Fylkesmannen på grunn av manglende styringssystem om at vedtak ikke iverksettes.
Avviket innebærer at Fylkesmannen er av den oppfatning at måten Øvre Eiker kommune håndterer disse tjenestene på, samlet sett ikke er akseptabel. Avviket er i hovedsak knyttet opp til det faktum at det ikke er etablert et tilstrekkelig styringssystem som sikrer at disse tjenestene er forsvarlige. Når systemet er mangelfullt har dette resultert i at vedtak ikke iversettes, det kan ikke dokumenteres at alternative tiltak er vurdert/iverksatt, og det er heller ikke en jevnlig og systematisk oppfølging av alle støttekontakter og private avlastere under utførelsen av oppdraget.
Her er listen som Fylkesmannen lister opp for denne tjenesten i Øvre Eiker: Avviket bygger på følgende: - Øvre Eiker kommune har ikke utarbeidet skriftlig eller elektronisk informasjonsmateriell om støttekontakttjenesten. - Det er ikke innarbeidet prosedyrer som sikrer at vedtak om støttekontakt iverksettes snarest mulig. - Det er innvilget ca 50 vedtak om støttekontakt i seksjonen Helse- og sosialtjenesten. Det er fremlagt liste over alle iverksatte vedtak. Gjennomgang av klientmapper og elektronisk journal viste imidlertid at alle disse vedtakene likevel ikke var iverksatt. - Det er ingen samlet oversikt over hvor mange som til enhver tid ikke har fått vedtaket iverksatt eller hvor lang tid de har ventet. - Det fremgikk av noen journaler at det var saksbehandlingstid på inntil 9 måneder fra søknad var fremsatt til det var fattet vedtak. - Det elektroniske saksbehandlersystemet har eget rapporteringssted hvor dato for iverksetting av vedtak skal fremgå. Dette blir i liten grad benyttet korrekt, og kan ikke gjennomgående vise hvorvidt vedtaket faktisk er iverksatt eller ikke. I all hovedsak blir iverksatt dato satt til samme dato som vedtaksdatoen selv om vedtaket rent faktisk ikke er iverksatt. - Det ikke utarbeidet skriftlige prosedyrer og skjema for rapportering (avviksrapportering) i Helse-og sosialseksjonen når vedtak ikke iverksettes. - Det er kun Omsorgseksjonen som har etablert en kvalitetsgruppe som har ansvaret for arbeidet med internkontroll. Det er også bare denne seksjonen som systematisk rapporterer inn avvik til Kontrollutvalget i Øvre Eiker kommune. - Det er ikke foretatt en gjennomgang av rutiner eller praksis for å avdekke hvor det er fare for svikt når det gjelder iverksettingen av vedtakene om støttekontakt. - Det er ingen rutiner som sikrer at det vurderes og eventuelt iverksette midlertidige tiltak der vedtaket ikke kan oppfylles. - Saksbehandlingsprosedyrene sier ikke noe om at det skal vurderes midlertidige tiltak. - Det er kun i en sak det er opplyst at det er satt i verk midlertidige tiltak. - Enkelte støttekontakter utfører oppgaver som ligger utenfor det som er definert som innholdet i tjenesten uten at det er satt i verk korrigerende tiltak. - Det føres i liten grad kontroll med hvorvidt oppdraget utføres i samsvar med vedtaket og intensjonen med tjenesten. - Det er ikke etablert systemer som sikrer at avlastere og støttekontakter får nødvendig opplæring før de settes inn i arbeidet. - Det gjennomføres ingen innføringskurs eller samlinger i regi av Koordineringstjenesten eller Sosialtjenesten i det å være støttekontakt eller privat avlaster. - Ikke alle støttekontakter og avlastere er kjent med hvem de skal ta kontakt med i kommunen dersom de har spørsmål knyttet til utførelsen av oppdraget. - «Rutiner støttekontakter» som er utarbeidet 18.01.07 sier ikke noe om opplæring eller oppfølging av støttekontaktene. - Vedtatte opplærings- og kompetanseplan 2006-2010 gjelder kun for Omsorgseksjonen. - Det er ikke fremlagt opplæringsplan for Koordineringstjenesten, Sosialtjenesten eller Psykisk helsetjenesten. Det er heller ikke gitt opplysninger om at dette er utarbeidet. - Støttekontaktene og de private avlasternes kompetansebehov er ikke kartlagt. - Det er ikke etablert rutiner som sikrer at det skjer en jevnlig oppfølging av avlastere og støttekontakter under utførelsen av oppdraget. Psykisk helsetjeneste har tilbud om årlige samlinger for støttekontaktene til sine tjenestemottakere, dette blir i liten grad benyttet og omfatter ikke de to andre tjenestestedene selv om de er organisert i Helse- og sosialseksjon. - Det er ikke etablert felles rutiner som sikrer veiledning til støttekontakter og avlastere. Primærkontaktene som jobber i Psykisk helsetjeneste skal i utgangspunktet gi alle støttekontaktene veiledning en gang pr år, men det er ingen skriftlig rutine som pålegger dem dette og det dokumenteres heller ikke i PROFIL at dette blir gjort. De to andre tjenestestedene gjennomfører ingen regelmessig veiledning. Det tas kun kontakt dersom pårørende uttrykker misnøye med utførelsen av oppdraget. Koordineringstjenesten har utarbeidet rutinene ”Oppfølging og evaluering av tildelte tjenester” hvor det skal gjennomføres veiledningsmøter med støttekontaktene/privat avlaster 2 ganger årlig. Denne prosedyren blir ikke fulgt i praksis. - Det er ikke gjennomgående og systematisk krav til rapportering eller tilbakemelding fra støttekontakt eller avlastere. Psykisk helsetjeneste har innført krav om årlig rapport fra støttekontaktene men slike rapporter blir i liten grad innsendt og de blir heller ikke etterspurt. I 2006 innleverte 3 av 20 støttekontakter tilhørende Psykisk helsetjeneste rapport, og et privat avlastningstiltak. Rapporten fra støttekontaktene var i liten grad knyttet opp til tjenestemottakers behov men bærer preg av å være en medarbeidersamtale der spørsmål vedrørende det å være støttekontakt blir tatt opp. Ved de andre tjenestestedene ble det ikke innlevert noen rapporter i 2006. Dette er heller ikke etterspurt av tjenesten. - Både Sosialtjenesten og Koordineringstjenesten har i lengre tid vært kjent med at det er svikt i tjenesten når det gjelder oppfølging a « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|