![]() |
|
|
Ta høyde for forsinkelser over Haukeli Av Redaksjonen, 19.10.07 Arbeidet med å utbedre Haukelitunnelen til full høyde på 4,20 meter, foregår for fullt. Påføring av sprøytebetong forventes sluttført i uke 43; 22. – 28. oktober. Samtidig vil sluttarbeidene med asfaltering igangsettes.
Utbedringen av tunnelene er planlagt ferdig rundt medio desember. Statens vegvesen legger opp til så smidig trafikkavvikling som praktisk mulig i denne perioden. Men forsinkelser må påregnes.
Derfor er det viktig at transportører og andre trafikanter tar høyde for at reisetiden kan bli vesentlig forlenget, når de nå planlegger en tur over høyfjellet. Å sjekke vær- og føremeldinger på forhånd anbefales som en obligatorisk forberedelse. Omkjøringsløsningen Haukelitunnelen kan ikke trafikkeres mens utbedringsarbeidene pågår. Trafikken må da gå på gamleveien over Dyrskar. Denne veien ligger høyere, er smalere, mer svingete og har dårligere dekke enn E 134. Trafikken må derfor avvikles ved kolonnekjøring. Vegvesenet har som mål å holde veibanen fri for snø ved hjelp av salting og brøyting. Veiens standard og trafikkmengden gjør det imidlertid uråd å innfri denne målsettingen under tøffe værforhold. Blir været vanskelig, må denne omkjøringsveien stenges for trafikk inntil forholdene er blitt bedre igjen. Reserveløsningen Når omkjøringsveien stenges, må arbeidet i Haukelitunnelen stanses slik at trafikken kan ledes gjennom tunnelen. Det pågår for tiden arbeid med påføring av sprøytebetong inne i tunnelen. Fra det tidspunkt det eventuelt blir besluttet at tunnelen må åpnes for trafikk, trengs en klargjøringstid på 3 timer. Den er nødvendig for at sprøytebetongen skal herde og for å rydde unna utstyr som er inne i tunnelen. Tre timers ventetid ved dårlig vær – søk informasjon Så lenge omkjøringsveien forblir stengt, vil det bli kjørt kolonner med tre timers mellomrom fra hver side av tunnelen. Som ved ordinær kolonnekjøring vinterstid på denne strekningen, varieres start- og stoppsted for kolonnene, avhengig av værforholdene. Dermed vil også kjøretiden kunne påvirkes tilsvarende. Arbeidet med påføring av sprøytebetong forventes sluttført i uke 43. Etter den tid kan frekvensen for kolonnekjøring bli revurdert, skriver Statens vegvesen i en pressemelding. Oppdaterte veimeldinger vil være tilgjengelige på www.vegvesen.no og tlf. 175. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|