![]() |
|
|
Gründerspire fra Krokstadelva tok studium på Svalbard Av Redaksjonen, 26.09.18 Husker du Jhon-Eirik Lien som vi fortalte om i begynnelsen av august da han som én av hundre «gründerspirer» var tatt ut til en samling for gründere på Høyskolen i Innlandet på Lillehammer. Nå har han hatt deler av studiet sitt på Svalbard.
Jhon-Eirik Lien studerer til å bli sivilingeniør ved Universitetet i Stavanger, men er opprinnelig fra Krokstadelva.
- Jeg har vært så heldig å få ta deler av mitt studium på Svalbard denne høsten, og anbefaler Svalbard på mitt sterkeste, sier han til Eikernytt.no. han er akkurat ferdig med sitt første fag på Svalbard, og etter en hard tid med mye lesing, rapportskriving og eksamen så blir det godt med noen rolige dager. Svalbard har gitt ham en stor opplevelse for livet, med storslått natur med fjell, fjorder og isbreer, i tillegg til et lite og koselig felleskap i Longyearbyen. - Faget jeg er akkurat er ferdig med heter Arktiske målingsteknikker, Havoperasjoner og transport i arktisk klima. Kurset var delt opp i tre moduler. Første modul var en introduksjon om is. Is er faktisk ikke bare is, det har jeg lært nå. Is er et komplekst materiale som kan skape store problemer for offshore installasjoner og transport av varer og mennesker, forteller han. I neste modul handlet pensum om transport. Det er viktig å se sammenheng mellom isen som ligger på havet og økende båtaktivitet i nord. Dette krever spesialdesignete båter og såkalte isbrytere som hjelper skip om å komme seg igjennom det islagte havet. Det er også et økende antall cruiseskip som tar turen i arktisk, og veldig mange mennesker er interessert i nettopp dette. Derfor er det et kommersielt grunnlag for å forske mer på klimaet i nord, og bygge båter som kan håndtere forholdene. ![]() Naturen rundt universitetet på Svalbard er spektakulær og Jhon-Eirik Lien anbefaler alle som har mulighet til å besøke øygruppen. - I siste modul så lærte vi om hvordan vi opererer i kaldt, mørkt, isbelagt, langt fra land og hva slags ekstra risiko dette innebærer. Her lærte vi om alt fra frakting av oljerigger, vindmøller til bruk av kraner og tauing. En morsom ting som er verdt å merke seg er at de faktisk tauer vekk isfjell, slik at dem ikke kolliderer med offshore-installasjoner som er satt opp. Det finnes isfjell som er mye større enn Eiker-bygdene, men det er kun en viss størrelse som er mulig å taue bort med skip, sier han. - Det aller mest spennende med oppholdet var muligheten til å kjøre UUV. En UUV er et ubemannet undervannskjøretøy , som igjen kan deles inn i to kategorier. AUV og ROV. AUV er selvstyrte undervannskjøretøy, mens en ROV er et kjøretøy som krever manuell styring av oss mennesker. Vi på kurset fikk muligheten til å ta med to eksemplarer AVU og et eksemplar av ROV med oss på fire havoperasjoner med båt, hvor målet var undersøkelser av havbunnen og ta målinger og prøver av vannkoloner rundt Svalbard. LES OGSÅ: 100 unge gründerspirer skal bygge fremtidens selskaper ![]() Eikværingen, Jhon-Eirik Lien, trivdes godt på Svalbard selv om det var langt til den nærmeste store sivilisasjon. Fare for isbjørn var det også, men han unngikk noen konfrontasjoner med store hvite bamser. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|