|
|
Stadig flere kommuner satser på klart språk Av Roy Hansen, 25.11.20 KS har delt ut 1,1 million kroner til språkarbeid i kommuner og fylkeskommuner. Øvre Eiker er en av kommunene som har satset mye på dette, men det er fortsatt en jobb å gjøre her.
Dette er en tekst fra saksutredningen i forbindelse med innføring av koronaforskriften i Øvre Eiker. I kommunens saksutredninger finnes det mange slike tekster og du skal være spesielt interessert om du skal få med deg alt som menes her og i andre tekster. «Helhetsvurdering – Skal vi lykkes med digitaliseringen av Norge, må vi satse på klart språk, sier Bjørn Arild Gram, styreleder i KS. Støtten skal blant annet gå til skrivekurs, brukertesting og forbedring av brev, skjemaer og nettekster. Flere av kommunene skal også jobbe med klart språk knyttet til digitalisering av tjenestene. – Vi må sikre klart språk i alle tekster som inngår i brukerreisen – hvordan henger de nye digitale løsningene sammen med vedtak, brev og veiledere som brukeren må forholde seg til for å løse oppgaven? Hvis du møter ordet «garasje» i et digitalt byggesøknadsskjema, er det ikke gitt at du forstår at «det omsøkte tiltaket» betyr «garasje» i svaret fra saksbehandleren, sier Gram. Han er opptatt av at språket må være klart, både i den digitale tjenesten og i alle svarene som følger. En av tre sliter med å forstå – Da har noe gått galt. Ingen skal føle skam i møte med norske innbyggertjenester, sier Gram. I innbyggerundersøkelsen fra 2019 (Digitaliseringsdirektoratet) kommer det fram at det fortsatt er én av tre som sliter med å forstå offentlig informasjon. Gram mener at det offentlige må ta ansvaret for at innbyggerne skjønner hvilke muligheter, rettigheter og plikter de har. – Å forstå og bli forstått er en forutsetning for å kunne delta i demokratiet, avslutter Gram. Program for klart språk Eksempel på en setning før og etter klarspråksarbeid: Før Etter
« Tilbake |
|
MENINGSMÅLING
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|