![]() |
|
|
Vi vet for lite om enøk-kjøring Av Redaksjonen, 11.07.09 Den jevne bilist har lite kunnskap om hvordan de bør kjøre for å spare drivstoff. I en undersøkelse utført for TrygVesta er bilister spurt om hva de bør gjøre for å kjøre på en energiøkonomiserende måte.
Bare litt under halvparten av de spurte vet at de bør unngå store fartsendringer mens de kjører, mens bare én av fem vet at de alltid bør kjøre i så høyt gir som motoren tåler.
– Energiøkonomisk kjøring sparer ikke bare drivstoff og miljøet, men det gir også langt bedre trafikkavvikling og er mer behagelig for passasjerene i bilen, sier senior skadesjef Ketil Voll i TrygVesta. Et viktig prinsipp for å kjøre energiøkonomisk, er å ha godt med plass rundt seg når man kjører og velge en rytme som gir jevn kjøring uten flere stopp enn nødvendig. – Dette er samtidig den mest trafikksikre måten å kjøre på. Det er derfor mye å tjene på å tilegne seg en slik kjørestil, i både sparte penger og mindre fare for ulykker, mener Voll. Lukk vinduet og sett skiboksen hjemme I undersøkelsen er det så få som én av åtte vet at riktig lufttrykk i dekkene er viktig for å spare på drivstoffet, og bare én av 12 bilister vet at man bør droppe takboks. Bare fire prosent kjenner til at de bør unngå åpne vinduer eller takluke. – Luftmotstand og friksjon er viktige faktorer for drivstoff-forbruket. Vi vet at lastestativ og skiboks kan øke forbruket med nærmere 10 prosent, sier Voll. Sjekk lufttrykket En undersøkelse gjort av dekkprodusenten Bridgestone viste at for lavt lufttrykk i bare ett dekk i gjennomsnitt ga 3,9 prosent høyere drivstoff-forbruk enn hos bilder med riktig lufttrykk. – Feil lufttrykk utgjør også en sikkerhetsrisiko. Det skaper ubalanse i bilen og øker bremselengden, noe som er spesielt farlig på glatt asfalt og vinterføre, sier Voll. TrygVestas undersøkelse tyder på at menn vet mer om enøk-kjøring enn kvinner, og det er bilister i alderen 30-44 år som er mest bevisste. Slik kjører du for å spare drivstoff og miljøet: - Kjør i så høyt gir som motoren tåler uten å fuske. Bruk førstegiret bare noen få meter for å få bilen til å rulle. - Hopp over gir, men bruk alltid andregiret. Gir opp så raskt du kan, senest ved et turtall på 3.000. - Slipp gassen i god tid inn mot kryss og la motoren bremse farten, men ikke tråkk på clutchen eller sett giret i fri mens du ruller. - Ha plass rundt deg når du kjører, slik at du slipper brå nedbremsinger. - Ikke vær aggressiv med gasspedalen, men kjør så jevnt du kan. - Slipp gasspedalen i nedoverbakke. - Ha minst mulig luftmotstand. Ta av skiboks og lastestativ når de ikke er i bruk, og hold vinduene igjen. - Unngå tomgangskjøring. - Pass på at det ikke er for lavt lufttrykk i dekkene. Riktig trykk reduserer rullemotstanden. - Høy fart øker drivstoff-forbruket radikalt. En fartsøkning fra 70 til 90 km/t kan gi hele 20 prosent høyere forbruk. Fakta om undersøkelsen: Bilistundersøkelsen ble gjort av Respons i perioden 11. - 19. juni 2009 blant 800 personer som utgjør et representativt utvalg av befolkningen. ![]() Unge og kvinnelige bilister vet minst om hvordan man kjører energiøkonomisk, ifølge undersøkelsen. (Foto: Pixtal/Scanpix) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|