![]() |
|
|
Mangelfull kjemikaliekontroll på bilverksteder Av Redaksjonen, 18.04.11 Fylkesmannen utførte tilsyn med 23 bilverksteder i Buskerud i 2010. Nesten alle hadde mangler i rutiner og håndtering av farlig avfall og kjemikalier. Nå varsler Fylkesmannen flere kontroller. ![]() Bilverkstedene i fylket slurver med både merking og internkontroll når det gjelder farlige stoffer. Nå varsler Fylkesmannen flere kontroller. (Illustrasjonsbilde) 22 av de 23 verkstedene Fylkesmannen besøkte hadde mangler i sin internkontroll. Typiske avvik var manglende oversikt over kjemikalier de bruker og farlig avfall de produserer, og rutiner for å håndtere dette riktig. Mangler i papirarbeidet virker kanskje ikke så alvorlig, men det viser seg at uorden her gjerne reflekteres i hva som blir gjort i praksis, skriver Fylkesmannen på sine nettsider. Arbeid med farlige stoffer 12 av verkstedene hadde ikke oppdatert informasjon om kjemikaliene sine. Slik dokumentasjon består gjerne av sikkerhetsdatablader som inneholder informasjon om kjemikalienes egenskaper og mulig fare ved bruk. Det å ikke ha denne informasjonen tilgjengelig er svært alvorlig hvis det skjer en ulykke. Ved sprut i øyet eller utslipp til grunnen, må nødpersonell raskt kunne vite hvilke stoffer det dreier seg om for å kunne gjøre riktige tiltak. 18 av virksomhetene hadde ikke vurdert å bytte ut miljøskadelige kjemikalier med mindre skadelige varianter. Omtrent like stor andel hadde heller ikke vurdert om driften deres kan føre til skader på miljøet. De hadde derfor heller ingen konkrete planer for å unngå eller begrense utslipp fra verkstedet sitt. Farlig avfall på avveie? 22 av bilverkstedene hadde mangler i dokumentene sine, og like mange hadde mangler i den praktiske håndteringen av det farlige avfallet sitt. 15 av verkstedene hadde ikke dokumentasjon på at de i det hele tatt har levert farlig avfall til et godkjent mottak. Dette kan skyldes at de enten har kastet farlig avfall sammen med restavfallet eller at de ikke har en godkjent kvittering for leveringen. Alt farlig avfall skal leveres med et offentlig deklarasjonsskjema. Disse skal sikre at bedriften får en kvittering, at avfallet får en beskrivende følgelapp og at leveringen blir registrert i en felles database. Slik kan både bedrifter og offentlige myndigheter lettere få oversikt over hvor avfall produseres og blir av. Lagringsplasser uten sikring Ved hele 21 av verkstedene var det også mangler i merkingen eller lagringen av farlig avfall. Flere steder hadde forskjellige typer avfall havnet i feil beholder som følge av manglende rutiner for merking. Seks av stedene ble avfall blandet systematisk, ved at for eksempel bremsevæske ble blandet med spillolje. Blanding av avfall kan gjøre det vanskeligere å behandle avfallet ved behandlingsanlegget, og øker risikoen for at farlige stoffer slipper ut i miljøet. Ved brann, eller hvis en beholder velter eller lekker, er det heller ikke sikkert at førstemann på ulykkesstedet er en ansatt som kjenner systemet. Merking er derfor viktig både for å forhindre at avfall blandes og for å kunne identifisere innholdet raskt i en nødssituasjon. Et annet typisk avvik ved verkstedene var at beholdere med avfall stod rett på grus eller asfalt, som ikke er tette underlag. Hvis beholdere begynner å lekke, eller hvis det blir søl ved påfylling, vil forurensende stoffer da gå rett i grunnen. Utslipp i grunnen kan fort bli både vanskelig og dyrt å rydde opp, og kan i verste fall spres til vassdrag og grunnvann. Oppfølging og flere tilsyn Fylkesmannen vil følge opp verkstedene som hadde avvik, enten med krav om dokumentasjon på retting av avvikene, eller med nye tilsyn. Tilsynsrundene fortsetter i 2011, og målet er å sjekke verksteder i hele fylket. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|