![]() |
|
|
Stortingsrepresentant på «gamle tomter» Av Roy Hansen, 11.02.20 Stortingsrepresentant Masud Gharahkhani brukte mandagen til å besøke «gamle tomter». Det vil si Øvre Eiker, hvor han vokste opp i Skotselv sammen med familien. Eiken i Vestfossen, Voksenopplæringen, barneskolen og årsmøte i Øvre Eiker Arbeiderparti sto på lista.
Bakgrunnen for besøk var for å få innspill til den såkalte tillitsreformen og integreringsloven som stortinget skal behandle før sommerferien. Tid og tillit til ansatte i hverdagen skal gi innbyggerne det beste velferdstilbudet. Det er i hvert fall tanken bak den reformen.
Dagen startet på Eiken i Vestfossen. Dette er en spesialavdeling for barn med psykiske utviklingshemninger. Sammen med partikollegaer Lasse Haugen og Anne Hov Hilleren fikk Masud høre om deres utfordringer. Det samme gjaldt for Voksenopplæringen i Hokksund. Etter at antallet flyktninger gikk drastisk ned etter 2017, har de redusert staben, og flere vil måtte få andre arbeidsoppgaver i løpet av året. Krevende situasjon Rektor ved Voksenopplæringen, Sveinung Røyland, kunne fortelle om en krevende situasjon der de har gått fra 170 til 75 deltakere på de ulike introduksjonsprogrammene deres bare de tre siste årene. ![]() AP-delegasjonen sammen med rektor og ordfører Knut Kvale og lærer Anne Thorsen i et klasserom med elever fra Afrika. I dag har Voksenopplæringen kun åtte lærere og tre administrativt ansatte - ikke alle på full tid. Selv om lærertettheten er høyere her enn i den ordinære grunnskolen, er utgangspunktet for de fleste elever eller deltakere, som de kalles, langt annerledes enn ved en ordinær skole. Mange som kommer til Norge, er nemlig analfabeter og mange sliter med alvorlige traumer. Andre igjen klarer seg meget bra og lærer seg språk og norsk samfunnsliv på rekordtid og kan enten ta høyere utdanning eller få seg en jobb etter tre år på skolebenken - noen ganger kortere. ![]() Ordfører Knut Kvale var sammen med Masud for å lære mer om Voksenopplæringen. Bør forberedes Masud Gharahkhani kom selv som flyktning fra Iran sammen med sin far Bijan og mor Zahra da han var fem år. De bosatte seg i Skotselv og selv om situasjonen ikke var av det beste noen ganger, kan han i dag se tilbake på en god oppvekst i kommunen. På møtet med Voksenopplæringen sa Masud at det ville vært en fordel om de som kom til Norge som kvoteflyktninger, hadde fått en viss opplæring både i norsk og samfunnsfag før de kom til landet. Det gjelder ikke minst når det kommer til religion og kulturforskjeller. ![]() Stortingsrepresentanten på besøk for å lære og å høre om hvilke utfordringer Voksenopplæringen har av rektor Sveinung Røyland. Store forskjeller Rektor Sveinung Røyland kunne orientere om en skole som går en litt usikker fremtid i møte. Det gjelder ikke minst lokalisering ettersom leiekontrakten går ut i juni neste år. Masud Gharahkhani understreket viktigheten av å ha en slik skole sentralt i kommunen og ikke utnytte ledig kapasitet på eksempelvis Skotselv skole av økonomiske hensyn. Deltakerne på Voksenopplæringen trenger nemlig god kommunikasjon og erfaringer har vist at de i liten grad trives på små steder uten noe sosialt nettverk. Skolen har som sagt alt fra analfabeter til godt skolerte folk i sitt hjemland. Men en voksende gruppe er arbeidsinnvandrere som i dag må betale for norskopplæringen. Røyland mente samfunnet ville tjene på å gi denne gruppen gratis undervisning i det lange løp. Masud benyttet anledningen til å høre hva de ansatte på Voksenopplæringen hadde av bekymringer og erfaringer i det daglige arbeidet. For høye kompetansekrav og mangelen på livsmestring og traumer var saker som opptok flere av de ansatte. Senere på dagen var det besøk på Nav Hokksund og på Hokksund Barneskole før det var årsmøte i Øvre Eiker Arbeiderparti. ![]() Arbeidslunsj med de ansatte på Voksenopplæringen. De hadde mange nyttige innspill til politikeren. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|