![]() |
|
|
Hvem er viktigst i skolen? 14.03.19 For Arbeiderpartiene er elevene viktigst i skolepolitikken. Tett deretter kommer lærerne, elevenes viktigste forutsetning for å lære.
I formannskapet i går hadde vi en sak om kapasitetsutfordringer ved Hokksund barneskole. Plan for utbygging og nybygging skal være på plass sommeren 2020, men frem til nytt bygg står klart så må vi ha på plass en god midlertidig løsning.
Arbeiderpartiet vil da ha en løsning som sikrer det beste for elevene og de ansatte ved skolene. Derfor foreslo vi å kjøpe et nytt, moderne modulbygg som sikrer at vi har arealer som tilfredsstiller kravene og kan stå klart til skolestart i høst. Dette er en bedre løsning enn det vi har i dag, med 30 år gamle brakker og todeling mellom skolebygg og klubbhuset til Hokksund IL – ingen av dem er godkjent for skoledrift, men drives på dispensasjon. Dette skulle ikke gå utover planene for nytt bygg, og fordelen med å kjøpe er at det kan brukes andre steder når ny Hokksund barneskole står ferdig. Skoleledelsen, Samarbeidsutvalget, Foreldrerådets arbeidsutvalg, Utdanningsforbundet og Fagforbundet støtter vår løsning – fordi det er det beste tilbudet til elever og ansatte. Men forslaget vårt ble ikke vedtatt. Isteden velger Høyre, KrF og Senterpartiet å fremme og vedta et forslag hvor det ikke er elevene og de ansattes arbeidsvilkår som betyr noe, men å sikre at et enkelt idrettslag skal ha leieinntekter på sitt klubbhus. Det haster å få på plass et vedtak om alt skal være klart til skolestart. Ved å videre forsinke prosessen setter Høyre, KrF og Senterpartiet elevenes skolestart i fare. En dårligere løsning for elevene for å kompensere idrettslag er ikke et alternativ for Arbeiderpartiet. I samarbeidet mellom skole og idrett må sluttproduktet være et bedre tilbud til elevene, ikke et dårligere. Samarbeid med idretten For samarbeid med idrett, og et godt samspill, er viktig. Planleggingen av de varige løsningene må skje sammen med idretten så vi i størst mulig grad kan spille hverandre gode. Men den midlertidige løsningen med idretten som lå på bordet i dag gir et dårligere tilbud til elevene våre. Vi slår fast i vårt forslag at vi skal samarbeide med Hokksund IL om utearealer ved Hokksund barneskole, og det vil være naturlig å gå i samarbeid med dem om hallfunksjon om vi skal bygge det ved den nye skolen. Men det er forskjell på pedagogiske bygg og idrettsflater. På klubbhus og klasserom. Hokksund barneskole er heller ikke den eneste skolen som sårt trenger oppgraderinger de neste årene, og samarbeid med idretten om gode samspill, vil også bli viktig ved de andre skolene. Midlertidige løsninger og langsiktige behov Modulbygg skal ikke være en langvarig løsning for Hokksund barneskole. Planen med langvarig helhetlig bygg skal gå videre som planlagt. Men vi vet det kommer utbygginger andre steder som vil kreve midlertidige lokaler også senere. Skal vi følge opp utbyggingsplanen på Ormåsen vil skolen der også måtte bygges ut. Likeså med barnehagen. Det nytter ikke flytte rundt den utdaterte brakkeriggen som står ved Hokksund barneskole i dag, men et nytt og moderne modulbygg kan brukes for å avlaste behovet vi vet vil være der mens vi bygger ut og bygger nytt de stedene det trengs. Altfor lenge har elevene vært skadelidende Høyres manglende investeringer i skolebygg. Det kan vi ikke la fortsette. Arbeiderpartiets forslag i formannskapet: «Av hensyn til elevenes beste og de ansattes arbeidsforhold anbefales Alternativ 1, kjøp av nytt modulbygg. Dette vedtaket skal ikke binde oppgaveutvalgets videre arbeid og konklusjoner. Nytt modulbygg skal stå klart innen skolestart 2019. Rådmannen bes sikre fortsatt godt samarbeid med Hokksund IL om utearealer. Begrunnelse: Alternativ 1 anses å best ivareta elevenes pedagogiske tilbud, samlokasjon av undervisnings- og SFO-lokaler og ansattes arbeidsforhold. Kjøp av modulbygg anses som gunstig da det sikrer mulighet for avlastning andre steder når permanent løsning er klar for Hokksund barneskole.» Niclas Tokerud Arbeiderpartiet i Øvre Eiker « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|