![]() |
|
|
Forbrukerrådets fem tips til båtkjøpere Av Redaksjonen, 02.04.17 Nå går vi inn i høysesongen for å kjøpe båt, og Forbrukerrådet loser vei til maritim lykke.
Det første rådet er å sjekke hvor god stand båten er i, forteller Ann Hege Skogly, som er kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.
– Da må du ikke nøye deg med å se på det over vann. Det er avgjørende at alt er i orden også under vannlinja. Hvis du ikke er noen sjøulk selv, bør du få hjelp av en båtvant venn. Husk at særlig motoren kan bli en dyr utgift, dersom den ikke er i orden. Vurder også om du er i en prisklasse som tilsier at du bør få båten undersøkt på et verksted. Så må du forsikre deg om at selgeren er båtens rette eier. – Det er fryktelig leit om du betaler for drømmebåten, og så viser det seg at den er stjålet. Da kan du ha tapt både penger og båt. Undersøk derfor med Skipsregisteret eller Småbåtregisteret, anbefaler Skogly. Før du slår til, må du passe på at du ikke får gjeld med på kjøpet. Det kan skje hvis den forrige eieren har tatt opp lån med båten som pant. Da kan båten bli adskillig dyrere enn du trodde, opplyser kommunikasjonsrådgiveren. Vanntett avtale Hun sier videre, at når du har gjort disse avklaringene, og du vil kjøpe båten, laster du ned kontrakten fra forbrukerrådet.no. Det er alfa og omega at du har en god kontrakt. Da står det svart på hvitt hva dere har avtalt, og dere slipper misforståelser. Hvis det blir en konflikt, står du langt sterkere om du kan vise til kontrakten. Skoglys siste råd går på betalingen. – Hvis du kan bruke kredittkort, er det faktisk mulig å klage til banken, hvis selgeren ikke gjør opp for seg. Kjøper du av en privatperson, bør du velge en løsning som sikrer at du får båten før selgeren får pengene, som Paypal og Payex. - Hvis du likevel mener at du ikke har fått det du har betalt for, bør du klage skriftlig til selgeren så raskt som mulig. Forhåpentligvis kommer dere til en løsning med reparasjon, prisavslag, eller at dere hever kjøpet. Hvis dere ikke blir enige, kan vi megle, avslutter Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet. Forbrukerrådet får om lag 150 klager om båt årlig, og de handler oftest om motor, elektriske feil og lekkasje. Forbrukerrådets fem båttips - Sjekk båtens stand - Finn båtens rette eier - Undersøk låneheftelser - Skriv kontrakt - Betal trygt ![]() Ann Hege Skogly er kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet. Hun råder alle til å sjekke eventuelle heftelser og eierforhold grundig før du kjøper deg båt. (Foto: Ole Walter Jacobsen) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|