![]() |
|
|
154 omkom i 2012-trafikken – ni av dem i Buskerud Av Roy Hansen, 01.01.13 154 personer mistet livet på norske veier i 2012. Dette er 14 lavere enn i 2011 og det laveste tallet siden 1950. I Buskerud var det rekordlave ni som omkom, mens det i Eiker-bygdene kun var en dødsulykke i løpet av fjoråret.
Statistikken fra Statens Vegvesen i Buskerud viser at det var ingen mistet livet i på veiene i Buskerud i desember. Den foreløpige oversikten viser at det er registrert 24 ulykker med 32 skadde i årets siste måned.
I 2012 har trafikken på veiene i Buskerud krevd ni menneskeliv og det er registrert til sammen 281 ulykker med 393 skadde. I 2011 mistet 13 mennesker livet og statistikken viser at det skjedde 247 ulykker med 360 skadde. Lave tall for landet - Dette er gledelig og viser at vi er på rett vei. I forholdet til gjennomsnittet i alle år siden tusenårsskiftet på 250 drepte, har vi nå nesten 100 færre trafikkdrepte. Men samtidig er det 154 for mange. Dette er mer enn tall og statistikk. Bak hver eneste ulykke er det en tragedie som rammer familie, kolleger, venner og lokalsamfunn, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen. Finnmark hadde ingen trafikkdrepte i 2012, som det første fylke gjennom et helt kalenderår siden vi starter å føre nasjonal statistikk i 1939. Klar tendens Tallenes tale er tydelige. 154 drepte i 2012-trafikken er 14 færre enn i 2011 – og viser at trenden med stadig færre dødsfall og de verste ulykkene på norske veier fortsetter. - Til tross for nedgangen er det fortsatt møteulykker og utforkjøringsulykker som dominerer ulykkesbildet. Å bygge nye trafikksikre veier, midtrekkverk, siderekkverk og mer oversiktlig sideterreng, forsterket veioppmerking og reduserte fartsgrenser, blir viktige virkemidler framover, sier Gustavsen. Mens det er klart færre unge som har omkommet i 2012, er veidirektøren svært bekymret over flere drepte fotgjengere. - Risikoen for å bli drept eller hardt skadd i trafikken er historisk lav, men vi skal videre. Vi vil fortsette å gjøre det vi vet gir resultater og strekke oss mot nye og ambisiøse mål, sier Gustavsen. Mange årsaker Blant de forhold som ligger til grunn for nedgangen er sikrere og bedre biler og veier, at fartsnivået har gått noe ned og at flere bruker bilbelter og annet sikkerhetsutstyr. - Politiets innsats mot bilister med ekstremadferd, en bedre trafikantopplæring og en akuttmedisinsk utvikling som gjør at vi redder flere når ulykken først er ute, er forhold som bidrar. Målretting av kontrollvirksomhet og kampanjer mot enkeltgrupper har også gitt resultater. Det pågående arbeidet mot for høy fart har gitt seg utslag i lavere fartsnivå på norske veier, sier veidirektøren. Gustavsen mener at tallene viser at nullvisjonen har effekt. Nedgangen er klart størst på de alvorligste ulykkene som gir død og varig skadde. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|