![]() |
|
|
Ingen bomring - nå møter de samferdselsministeren Av Roy Hansen, 12.05.15 Ordførerne i Buskerudbykommunene og Buskerud fylkeskommune er invitert til møte med samferdselsministeren for å drøfte videre arbeid med regionens samferdselsutfordringer. Det er klart etter at det for få dager siden ble kjent at regjeringen ikke vil ha en bomring rundt Drammen.
Bakgrunnen for møtet er at samferdselsministeren 8. mai ga regjeringens føringer for det videre arbeidet med utvikling av transportsystemet i Buskerudbyområdet. Avklaringene ga noen svar, men utløste også flere spørsmål. 18. mai er ordførerne invitert til samferdselsministeren.
Lederen for areal-, transport- og miljøutvalget(ATM) i Buskerudbyen, ordfører Tore Opdal Hansen, vil lede delegasjonen av Buskerudbyordførere. Han synes det er meget positivt at initiativet til dialog kommer så raskt. – Mine forventninger er at vi får avklaringer for det videre arbeidet med en justert Buskerudbypakke2, uttaler han. Da samferdselsministerens avklaring forelå 8. mai, uttalte Opdal Hansen: – Det vi til nå har fått signaler om, er ikke nok til å møte de vekstutfordringer vi ser mot 2040 i Norges femte største byregion – verken når det gjelder fremkommelighet eller miljø. Regjeringen har i dag (8. mai) besluttet de statlige føringene for det videre arbeidet med Buskerudbypakke 2. Samferdselsdepartementet har, etter drøftelser med regjeringen besluttet at transportsystemet i Buskerudbyen skal utvikles etter følgende hovedlinjer: - Planer i Nasjonal transport plan 2014-2023 om bompengeinnkreving knyttet til konkrete veiprosjekter fastholdes. - Større geografisk avgrensede veitiltak håndteres som selvstendige prosjekter. Konkret innebærer dette at Rv. 23 Dagslet – Linnes – E 18 inklusive kryss med E 18 og E 134 Damåsen – Saggrenda håndteres som separate prosjekter med egne bompengeopplegg. - Det er opp til lokale myndigheter å initiere bypakker, og Samferdselsdepartementet er positiv til at det fremmes forslag som kan løse de lokale utfordringene i byene. - Ved fremleggelse av én bompengepakke (bypakke) for Buskerudbyen skal den begrenses til å omfatte tiltak innenfor bybåndet som strekker seg fra Lier til Hokksund. Det tas ikke nå stilling til en eventuell slik bypakke. Det er opp til lokale myndigheter å vurdere om det vil være aktuelt å skulle ta initiativ til et opplegg med bompengefinansiering. Det må i så fall utarbeides et bompengeopplegg for en eventuell bypakke i tråd med følgende: Det er opp til lokale myndigheter å vurdere innretning, omfang og innfasing av de lokale tiltakene de har ansvar for. Det legges til grunn at større statlige riksveitiltak begrenses til å omfatte E 134 Strømsåstunnelen. - I første omgang er det aktuelt med tiltak for jernbane på strekningen mellom Drammen og Hokksund. Jernbanen mellom Hokksund og Kongsberg skal utredes nærmere før det vil være aktuelt med ordinær planlegging. - Planlegging i henhold til plan og bygningsloven (pbl) skal skje i tråd med dette. Fakta Buskerudbyen er Norges femte største byregion med 160.000 innbyggere. For å unngå kø og kaos, gjør vi det enklere å bruke tog og buss, å sykle eller gå. Da blir det også lettere å komme fram med bil. Buskerudbysamarbeidet utvikler helhetlige og miljøvennlige løsninger som sikrer at alle kommer raskt fram. Samarbeidet består av kommunene Lier, Drammen, Nedre Eiker, Øvre Eiker og Kongsberg, Buskerud fylkeskommune, Fylkesmannen, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Nylig inngikk partnerne en ny, langsiktig samarbeidsavtale. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|