![]() |
|
|
Tiltaksplaner for godt læringsmiljø Av Redaksjonen, 13.04.12 Elevene i Buskerud skal sikres et godt psykososialt læringsmiljø. Alle de videregående skolene utarbeider nå egne tiltaksplaner.
Buskerud fylkeskommune har ansvar for videregående opplæring av ungdom og voksne. Fylkesutdanningssjefen har nå bedt alle de videregående skolene i Buskerud om å utarbeide en tiltaksplan.
Fylkesutdanningssjefen har også utarbeidet en egen e-læringsmodul til bruk for skolene i arbeidet med å oppdatere medarbeiderne på hvilke rettigheter og plikter som hviler på den enkelte i forbindelse med elevenes psykososiale miljø. Denne e-læringsmodulen tar utgangspunkt i tiltaksplanen og distribueres via «it's learning», som er skolenes læringsplattform. Fylkesutdanningssjefen utreder også et eget uavhengig mobbeombud og Buskerud blir det første fylke i landet som får et slikt uavhengig ombud. Dette sees også som en del av arbeidet med å sikre elevenes rett til et godt psykososialt miljø på skolene. Sak legges fram for hovedutvalget for utdanningssektoren i mai. Fakta: Det psykososiale miljøet • Med psykososialt miljø menes her de mellommenneskelige forholdene på skolen, det sosiale miljøet og hvordan elevene og personalet opplever dette. • Det psykososiale miljøet handler også om elevenes opplevelse av læringssituasjonen. • Mange faktorer virker inn på elevenes oppfatning av det psykososiale skolemiljøet. • Det psykososiale miljøet vil være vanskelige å beskrive, og vil avhenge av den enkeltes subjektive opplevelsesverden. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|