|
|
Solveig Lysaker blir varaordfører Av Roy Hansen, 25.09.07 Samarbeidsavtalen mellom Høyre, Fremskrittpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet i Øvre Eiker 2007 – 2011 er nå klar. Ikke overraskende blir Solveig Lysaker fra Senterpartiet varaordfører. Her er det fullstendige forhandlingsresultatet:
Det er enighet om følgende fordeling av politiske verv:
Ordfører fra Høyre = Anders B. Werp. Varaordfører fra Senterpartiet = Solveig Lysaker. Formannskapet: Høyre får fire plasser, Fremskrittspartiet én plass, Kristelig Folkeparti én plass og Senterpartiet én plass. Fagkomiteene: Leder i fagkomité 1 - Fysisk stedutvikling og Planutvalget går til Fremskrittpartiet. Leder i fagkomité 2 - Innbyggernes livsløp går til Høyre. Leder i fagkomité 3 - Kultur, ressurs og miljø og styret for kommuneskogen går til opposisjonen. Leder i fagkomité 4 - Utredningskomiteen går til opposisjonen. Nestleder i fagkomité 1 og Planutvalget går til opposisjonen. Nestleder i fagkomité 2 går til opposisjonen. Nestleder i fagkomité 3 og styret for kommuneskogen går til Fremskrittspartiet. Nestleder i fagkomité 4 går til Fremskrittspartiet. Fordeling av plasser i fagkomiteene: Fagkomité 1 og Planutvalget: Høyre 4, Fremskrittspartiet1, Senterpartiet 1. Fagkomité 2: Høyre 4, Fremskrittspartiet 1, Senterpartiet 1. Fagkomité 3: Høyre 2, Fremskrittspartiet 2, Kristelig folkeparti1, Senterpartiet 1. Fagkomité 4: Høyre 3, Fremskrittspartiet 2, Senterpartiet 1. Det legges til grunn følgende politiske hovedretningslinjer: Innledning Øvre Eiker kommune skal stimulere til toleranse og medmenneskelighet blant innbyggerne. De holdninger og det menneskesyn som reflekteres i Verdimanifestet, skal forplikte kommunens virksomhet. I all kommunal virksomhet skal grensegangen mellom hva som bør være ansvaret til den enkelte, fellesskapets ansvar og kommunens ansvar nøye gjennomgås. Det arbeides for å bedre levekårsindeksen for kommunen. Kommunal økonomi Øvre Eiker kommune skal forvalte innbyggernes skattepenger på en forsvarlig måte gjennom kostnadseffektiv tjenesteproduksjon og forsiktig låneopptak. Slik vil vi unngå at fremtidige generasjoner betaler for vårt forbruk. • Det innføres ikke eiendomsskatt i Øvre Eiker. • Ved eventuelle ekstraordinære inntekter bør man så langt som mulig søke å nedbetale gjeld. • Det skal vurderes salg av eiendommer kommunen ikke lenger har bruk for. • Det fremskaffes reelle tall for kostnadene forbundet med kommunal virksomhet. Kapitalkostnadene må tas med ved beregning av prisen på all kommunal virksomhet. På dette vis får man et godt beslutningsgrunnlag for hvordan kommunal tjenesteproduksjon skal organiseres. • Det skal ikke selges aksjer i Øvre Eiker Energi A/S eller Øvre Eiker Nett A/S. • Eiker Eiendomsutvikling beholdes som et 100 prosent kommunalt eid aksjeselskap. Nåværende eierstrategi evalueres som vedtatt, og endres om nødvendig. • De fire partiene legger frem felles forslag til økonomiplaner og budsjetter Kommunal drift Oppmerksomheten rundt det kvalitative innhold i kommunens virksomhet og vedlikehold må økes og ikke komme i skyggen av nyinvesteringer. Øvre Eiker kommune skal kontinuerlig vurdere muligheten for å bedre sin tjenesteproduksjon gjennom omorganisering, effektivisering og interkommunalt samarbeid. Konkurranseutsetting vurderes der dette gir bedre tjenester. Konkurranseutsetting forutsetter et fungerende marked på tjenesteområdet, og at kvaliteten på tjenesten kan defineres og måles. • Forholdet mellom administrasjon og brukerrettede oppgaver innenfor det enkelt tjenesteområdet vurderes kontinuerlig for at størst mulig del av ressursene kan nyttes mot brukerne. • Det må stilles samme strenge krav til effektivisering for kommunens VA-avdeling som til annen kommunal virksomhet. Tjenesten skal være så god og billig som mulig. • Kommunale avgifter og gebyrer må stå i forhold til de tjenester som ytes. Hovedregelen skal være betaling etter forbruk, slik at de som bruker mest, betaler mest. • Det innføres garantier for saksbehandlingstid. • Arbeidet med utvikling av digital teknologi videreføres. • Øvre Eiker kommune skal ha en personalpolitikk som tar utgangspunkt i kommunens verdiforståelse. Vi vil ha myndiggjorte medarbeidere med frihet under ansvar. Helse og omsorg Det er en offentlig oppgave å sørge for et forsvarlig helse- og omsorgstilbud i kommunen. Tilbudene til eldre og syke må være tilpasset den enkelte og gis til rett tid. Det skal være en god dialog med bruker og pårørende slik at den enkeltes behov i størst mulig grad blir imøtekommet. • Driften av Eikertun og hjemmesykepleien er et klart kommunalt ansvar • Det legges til rette for private løsninger som et supplement til det offentlige tilbudet. • Satsene for økonomisk sosialhjelp skal følge de statlige anbefalingene. • Øvre Eiker kommune skal fortsatt bosette flyktninger og legge vekt på bosettingsmønster hvor en oppnår god integrering. Det legges vekt på språkopplæring og god samfunnsforståelse. Kommunens vedtatte målsettinger i forhold til integreringsprosessen videreføres, bl.a. ved samarbeid med frivillige organisasjoner. Antall flyktninger som tas imot, skal fortsatt være inntil 80 i valgperioden. Ved ekstraordinære hendelser kan økning av antallet vurderes. • Utbygging av Eikertun realiseres så raskt som mulig. Vi vil ha spesielt fokus på kompetanse og kvalitet. • Hjemmesykepleie- og hjemmehjelpsordningen skal gi rett hjelp til rett tid. Skole Hovedansvaret for barns oppvekst ligger hos foreldrene. Skolens hovedmål er at elevene skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter, og at skolen skal skape trivsel, trygghet, motivasjon og positive holdninger hos elevene. For å gi det beste opplæringstilbudet, trenger vi en sterk offentlig skole som legger vekt på samarbeid mellom alle berørte parter i skolesamfunnet. • Elevene skal sikres plass ved den skolen som ligger nærmest hjemstedet. Elever kan etter søknad gis plass på annen skole i kommunen dersom plassen tillater det. • Foreldrenes innflytelse i skolen bør styrkes, og den enkelte skole « Tilbake |
|
MENINGSMÅLING
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|