![]() |
|
|
«Del veien» har fanget folks bevissthet Av Redaksjonen, 05.12.13 En ny undersøkelse viser at Statens Vegvesens «Del veien»-kampanje, med sykkelproffen Thor Hushovd som frontfigur, har fått stor oppmerksomhet. Tre av fem har lagt merke til kampanjen.
Trafikksikkerhetskampanjen har som mål å forebygge ulykker og dempe konfliktnivået mellom bilister og syklister.
- Hovedbudskapet er at syklister og bilister har samme rettigheter, men også samme plikter på veien. Det handler om å gi og ta, og spille hverandre gode, sier prosjektleder Signe Gunn Myre i Statens Vegvesen. Økt bevissthet Kampanjefilmene ble lansert i juni i år - og har blitt vist på de store kommersielle TV-kanalene. Undersøkelsen om kampanjen viser at tre av fem har lagt merke til filmene. 80 prosent svarer at de syns kampanjen er relevant, troverdig og nyttig. De syns de lærer noe nytt gjennom kampanjen og mener den bidrar til et bedre forhold mellom syklist og bilist. - Mange forteller at de har endret atferd i trafikken. Dette er selvrapporterte tall, og vi vet fra før at det kan være forskjeller på selvrapportert og faktisk atferd. Det er derfor for tidlig å si noe om faktisk atferdsendring som følge av kampanjen, men det er fint å registrere at budskapet har fanget folks bevissthet, sier Myre. Thor Hushovd med videre Kampanjen relanseres våren 2014. Thor Hushovd blir fortsatt med på laget. - Vi mener hans troverdighet og kunnskap er viktig i kampanjen, og er glade for samarbeidet, sier Signe Gunn Myre. Se kampanjefilmene og les mer om «Del Veien»-kampanjen på: www.vegvesen.no/delveien « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|