![]() |
|
|
Fikk 20.000 for å gi rom for lesing Av Redaksjonen, 08.04.08 Øvre Eiker kommunale musikk- og kulturskole er blitt et ressurssenter for kunst og kultur i opplæringen. Nå samarbeider de med Hokksund barneskole om forfatterverksted.
I strategiplanen «Skapende Læring» er det lyst ut 3,5 mill. kroner som skal bidra til å utvikle kulturskolenes tilbud som ressurssentra i kommunene. Øvre Eiker kommunale musikk- og kulturskole har blitt tildelt 20.000 kroner for å videreføre tiltak innenfor pkt. 8 i strategiplanen «Gi rom for lesing».
- Musikk- og kulturskolen har vært initiativtaker til Positivt skolemiljø (PSM) i 2000-2003 på både Ormåsen skole og Hokksund ungdomsskole og Kreativt oppvekstmiljø (KOM!) 2004-2007 på Vestfossen ungdomsskole, Skotselv skole og Røren skole, hovedsakelig med lærere fra Kulturskolen innen fagområdene musikk og drama. Vi har gjennomført spredning til kommunens øvrige skoler ved at alle skolene hvert år får til sammen ett årsverk DKS Egenaktivitet fra kulturskolen innen musikk og drama på 1., 3., 5. og 8 trinn, i tillegg til andre prosjekter som kan variere fra år til år, sier rektor Liv Andersen. Vestfossen ungdomsskole hadde i mai sin flotte forestilling på Operaloftet i Vestfossen, og Skotselv skole hadde forestilling på skolen i oktober, hvor elevene også bidro i forestillingen med sin aktivitet i Musikk- og kulturskolen og i Skotselv Skolekorps. Skotselv skoles arbeid med toleranse, representert gjennom forestillingen «På flukt» førte til at Skotselv skole fikk Benjaminprisen og er nominert til Gullsekken 2008. Røren skole skal ha sine forestillinger 15.-17. april. Musikk- og kulturskolen ønsker nå å fordype seg innenfor litteratur i grunnskolen og utvide samarbeidet med Hokksund barneskole, som hittil bare har hatt den faste den kulturrelle skolesekken (DKS) med egenaktiviteten fra musikk- og kulturskolen. - Våren 2008 starer forfatterverksted på Hokksund barneskole for 6. trinn, med 64 elever i 3 klasser/grupper. Vi ønsker å bidra til å øke elevenes språkentusiasme, ved at elevene produserer tekst i form av historier, dikt og sanger under veiledning av forfatter Øivind Hånes. Forfatteren sender ut synopsis til klassenes lærere i forkant med beskrivelse av prosjektet, og elevene skal sette i gang skriving umiddelbart ved første møte med forfatteren. Klassene jobber videre i en periode og forfatter kommer tilbake og jobber videre med elevene. Etter endt prosjekt ønsker musikk- og kulturskolen å spre prosjektet til de andre skolene i Øvre Eiker. På sikt ønsker de også å sette i gang ytterligere fordypning i litteratur ved å opprette nytt undervisningstilbud for ekstra interesserte elever, i tråd med nasjonale og lokale føringer for Musikk- og kulturskolen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|