![]() |
|
|
Steinberg stasjon må gjenåpnes i 2014 18.02.14 Steinberg stasjon på Sørlandsbanen ble overraskende besluttet nedlagt i forbindelse med ny grunnrutetabell for togene på Østlandet i 2012.
Buskerudbykommunene og Buskerud fylkeskommune gikk inn for gjenåpning av stasjonen fra desember 2014. Regjeringa Stoltenberg vedtok det samme. Gladmeldinga fra samferdselsminister Marit Arnstad lød i april 2012: Jeg forutsetter at Jernbaneverket forholder seg til det som er bestemt i statsbudsjettet, og det er at stasjonen skal gjenåpnes i løpet av 2014.
Det ble bevilget 130 millioner til stasjonen i statsbudsjettet for 2014. Regjeringa Solberg har ikke endret dette. Stortinget har heller ikke hatt merknader til saken. Det er heller ikke kommet noen nye momenter fra JBV siden vedtaket ble fattet. En løsning for å dekke tidstapet det tar å stoppe på Steinberg er funnet, dvs. tidligere avgang fra Drammen og oppgradering i Rødgata og Hokksund. Til tross for beslutning om gjenåpning og bevilgede midler etter anbefalt størrelse fra JBV, har JBV fra høsten 2013 trenert gjenåpning ved å sende problematiserende notater unntatt offentlighet til samferdselsdepartementet. Dette ble kjent i pressen. Berørte kommune og Buskerud fylkeskommune ble derimot ikke samhandlet med for å løse eventuelle utfordringer knyttet til gjenåpning, og var derved intetanende før pressen avdekket forholdet. Jernbanen er ment å bli selve nerven i kollektivtrafikkutviklinga i Buskerudbyen, og på Østlandet for øvrig, av hensyn til miljøet. Bilreduserende tiltak er nødvendig. God tettstedsutvikling i sentrumsområdet Mjøndalen - Krokstadelva - Steinberg vil være svært avhengig av opprettholdelse av Steinberg stasjon for å kunne ta imot de ca. 8.000 flere innbyggerne som kan forventes i området fram mot 2030. Folketallet på Steinberg er allerede økt med ca. 30 prosent siden år 2000. Eventuelle tilstøtende tiltak som gjelder Rødgata og Hokksund står allerede omtalt i stortingsproposisjonen med 70 mill. 27 mill. av disse finnes allerede inne i budsjettet for 2014 fordi Steinberg stasjon nå er beregnet til 103 mill. av JBV. De resterende 43 mill. kan behandles i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett i mai, eller ved statsbudsjett for 2015 i oktober. Det aksepteres ikke at ønsket om å få til halvtimesfrekvens på strekningen Drammen – Kongsberg er til hinder for gjenåpning av stasjonen. Dette er en agenda i forbindelse med Buskerudbypakke 2, og vedgår ikke gjenåpning. Tidsbesparelsen en oppnår ved å gjennomføre prosjekt Rødgata og Hokksund vil imidlertid komme halvtimesspørsmålet på strekningen til gode. Sikkerheten ved Steinberg stasjon må også uansett forbedres, gitt skolevei over og barnehage i umiddelbar nærhet til planovergangen. Dvs. at en stor kostnad ved prosjektet uansett må komme. Pendlerparkeringer innover mot Oslo er nå fylt opp. For å øke antall kollektivreisende, må kapasiteten økes. Midlertidig nedleggelse av Steinberg førte som de fleste forutså, til at Mjøndalen også ble fylt opp, og nå har kapasitetsproblemer. En gjenåpnet Steinberg stasjon vil kunne fungere som en god buffer i tida framover. Et parkeringshus ved Mjøndalen stasjon må også på plass i nær framtid. Nedre Eiker KrF forventer at samferdselsministeren ikke lar seg instruere av Jernbaneverket, men at Høyre, FrP og KrF i samarbeid på Stortinget sørger for at Steinberg stasjon gjenåpnes etter allerede fattet stortingsvedtak. Det er helt uriktig å legge ned kollektivreising i et voksende pendlersamfunn. Om Stortinget tar tilbake gaven som allerede er gitt, vil tiltroen til demokratiet svekkes. Steinberg stasjon må derfor rettmessig bli gjenåpnet i Grunnlovsjubileumsåret 2014. På vegne av Nedre Eiker KrF Turid Solberg Thomassen gruppeleder « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|