![]() |
|
|
Derfor må du trykke OK i kassa Av Redaksjonen, 23.02.20 Kontaktløse betalinger krever ingen PIN for beløp under 400 kroner, men i noen butikkjeder er du fremdeles nødt til å bekrefte sluttsummen. – Et irritasjonsmoment, mener Rema 1000.
Å betale kontaktløst med kortet – et begrep med tilnavnet «tæpping» – skal skrelle bort ni sekunder av kjøpsprosessen. Fra og med nyttår i år har alle brukersteder som tar imot kortbetaling måttet møte internasjonale sikkerhetskrav i terminalene sine, og samtidig vært pålagt å aktivere den kontaktløse teknologien i disse.
Nå som løsningen har blitt rullet ut hos stadig flere butikker og brukersteder, er det én ting flere setter spørsmålstegn ved; hvorfor må jeg trykke OK for å bekrefte kjøpet? Kortbaserte lojalitetsprogram må bekrefte beløpet – Det er dessverre et krav at vi som har kortbaserte lojalitetsprogrammer må be kundene våre godkjenne endelig sum når de tæpper kortet – selv om summen er lavere enn fullpris. Det forteller Calle Hägg, PR- og kommunikasjonssjef i REMA 1000 til Dinero.no. I kjedens fordelsprogram Æ registrerer kundene debet- eller kredittkortet sitt opp mot rabattsystemet, som er appbasert. Han sier at hele 36 prosent av Rema 1000s transaksjoner i Norge var kontaktløse i uken som gikk. – Det er et lite irritasjonsmoment vi gjerne skulle vært foruten, men det er likevel raskere og enklere enn å bruke chip og kode. Heldigvis er norske kunder kjappe med å tilpasse seg nye løsninger, medgir han. Statistikken underbygger Häggs påstand: I løpet av det siste året har antall kontaktløse transaksjoner økt med 460 prosent. Også kommunikasjonsrådgiver i Kiwi, Nora Mile Helgesen, melder om det samme for sine tæppende Trumf-medlemmer. I overkant av 40 prosent av transaksjonene hos Kiwi var kontaktløse i uken som gikk. – Årsaken til dette er at betalingsterminalene må sjekke om kortet er registrert i Trumf-programmet før betalingen skal skje, og det er ikke teknisk mulig å løse dette ved kun å tæppe en gang, forteller hun. ![]() Evaluerer løsninger fortløpende Hos Coop unngås beløpsbekreftelsen ved at du enten tilkjennegir ditt medlemskap med enten app eller medlemskort. Hos øvrige kjeder og brukersteder trenger du ikke bekrefte beløpet på grunn av at det enten ikke foreligger noe kortbasert fordelsprogram, eller rent enkelt at brukerstedet ikke har dette som et tilbud i det hele tatt. – Butikken gjør et oppslag mot lojalitets- og rabattordninger idet kunden tæpper bankkortet. Først når det er gjort, avstemmes prisen du skal betale, før du godkjenner summen i terminalen, bekrefter kommunikasjonsrådgiver i Vipps, Hege Steinsland. Hun forteller at andelen tæppinger med BankAxept på landsbasis lå på 35,5 prosent i januar. Et av hovedargumentene for å benytte kontaktløshet i butikk er at det minimerer tiden ved kassa. Hvordan påvirker denne ekstrabekreftelsen tiden man bruker i kassa? – Det er forskjellig fra butikk til butikk avhengig av hvilken løsning butikken har. Vi evaluerer løsninger som er i markedet til enhver tid. Om det kommer andre løsninger enn dette er for tidlig å si, sier Steinsland avslutningsvis. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|