![]() |
|
|
Ingen trafikkdrepte i Buskerud i februar Av Roy Hansen, 01.03.16 Etter en dyster start på året der tre mennesker mistet livet i trafikken i januar, har februar gått uten noen dødsulykker. I hvert fall ikke i Buskerud. Men på landsbasis var det 10 som mistet livet i trafikken.
Så langt i år er tre mennesker omkommet i trafikkulykker i Buskerud. Det er samme antall som på samme tid i fjor. Eiker-bygdene hadde den ene av ulykkene, der et par fra Drammen omkom i en front mot front kollisjon med et vogntog på E 134 i nærheten av avkjøringen til Darbu.
Den foreløpige ulykkesoversikten viser at det har skjedd 19 ulykker med 30 skadde i februar. Samme måned i fjor ble det registrert 13 ulykker med 27 skadde og en drept. Totalt for året er det registrert 41 ulykker med til sammen 72 skadde personer. Ti mennesker omkom i februartrafikken. Det betyr at 23 så langt i år har mistet livet på norske veier. Det er ti flere sammenlignet med samme periode i fjor. Trygg Trafikk oppfordrer nå folk til å vise forsiktighet på vanskelig føre. Av de 10 drepte var ni menn og en kvinne. Av de drepte var det åtte bilførere og to bilpassasjer. – Husk at vinteren på langt nær er over, og at det vil være skiftende føre og vanskelige kjøreforhold også i mars og april. Tilpass derfor farten etter forholdene og ha alltid i bakhodet at veien kan være speilglatt rundt neste sving, sier Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk. Bremselengden dobles på vinterføre Høy fart er den absolutt største årsaken til dødsfall og ulykker i trafikken. Johansen minner om at vinterføre gir en bremselengde som er dobbelt så lang som på tørr asfalt – som et minimum. – Bruker du 60 meter på å stoppe på sommerføre, vil du bruke 120 meter på snø. På is snakker vi om hele 240 meter. Det beste du som bilist kan gjøre er derfor å holde farten nede og holde god avstand til bilen foran. Regelen om 1001, 1002, 1003 bør alltid være minsteavstand til bilen foran, sier direktøren i Trygg Trafikk. Dropp forbikjøringer Johansen ber norske bilister om å gjøre noe med det vi kan, nemlig oss selv. Han påpeker at forbikjøringer i utgangspunktet er risikofylt. Og særlig i høy hastighet, på vanskelig føre og i uoversiktlige situasjoner. – Mange av de styggeste trafikkulykkene skjer ved forbikjøringer. Rådet er derfor klinkende klart: Ikke ta unødvendige forbikjøringer. Det er få minutter å spare på det, og det øker risikoen for en dødsulykke drastisk. Noen få minutter mer i reisetid er en veldig god investering for å få deg og familien trygt frem, sier Johansen « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|