![]() |
|
|
Motorsyklister tar ikke nok hensyn Av Redaksjonen, 28.08.08 Nær halvparten av norske bilister mener at motorsyklister ikke tar nok hensyn i trafikken, viser en fersk undersøkelse. Samtidig mangler bilister kunnskap om motorsykkelens rettigheter på veiene. Ved utgangen av juli hadde 21 personer omkommet i MC-ulykker her i landet og den tragiske dødsstatistikken har økt ytterligere i august. ![]() Nær halvparten av bilistene tar ikke nok hensyn til motorsykler i trafikken. (illustrasjonsfoto) 48 prosent av bilistene i spørreundersøkelsen mener at motorsyklister ikke viser nødvendig hensyn i trafikken. Undersøkelsen er gjort av Respons for forsikringsselskapet TrygVesta. Kjenner ikke regler for kollektivfelt Men undersøkelsen avdekker samtidig at bilister mangler grunnleggende kunnskap om motorsykler. En stor andel av de spurte vet for eksempel ikke at motorsykler har lov til å kjøre i kollektivfelt. 35 prosent av bilistene mener at dette er lov, mens 28 prosent mener at det ikke er lov. 37 prosent svarer at de ikke vet. Og hele 53 prosent av dem som mener de er bedre sjåfører enn gjennomsnittet, kan ikke svare eller svarer feil på spørsmålet. Ifølge norsk veitrafikklovgivning deler busser og drosjer kollektivfeltet med tohjulinger. - Det er urovekkende at så mange ikke kjenner reglene. Hvis bilisten ikke forventer å se en motorsykkel i kollektivfeltet i det hele tatt, er det selvsagt stor fare for kollisjon hvis bilen for eksempel skal svinge av til høyre, sier leder for person- og autoskade Egil Rollheim i TrygVesta. Ikke alle sjekker dødvinkelen 56 prosent av bilistene svarer at de alltid sjekker dødvinkelen for tohjulinger i forbindelse med forbikjøring, feltskifte, kryss eller rundkjøringer, mens 33 prosent som oftest gjør dette. 2 prosent svarer at de aldri sjekker dødvinkelen. Det er skremmende at bare halvparten sier at de alltid sjekker dødvinkelen. Dybdeanalyser av dødsulykker med MC viser at en stor andel av ulykkene i kryss skjer fordi bilisten ikke har sett motorsykkelen, sier kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk Kristin Øyen, som mener at kunnskap og bevissthet om MC bør være en viktig del av føreropplæringen for bil. - Mange glemmer nok å se etter motorsykler. Men ved en ulykke er det motorsyklisten som har marginene mot seg. Der en bil bare får småskader, vil en motorsyklist ofte havne på sykehus. Vi kan bare oppfordre bilister til å være mer oppmerksomme på tohjulinger, og samtidig formane motorsyklister om å aldri gjøre regning med at de er blitt sett, sier Rollheim. Bilistene gjør ofte feil En kartlegging gjort av Transportøkonomisk institutt (TØI) har vist at i kollisjonsulykker mellom motorsykler og biler i kryss, har bilisten gjort feil i nær åtte av ti tilfeller. TØI har tidligere pekt på at kollektivfelt av den typen vi kjenner i Norge ser ut til å øke ulykkestallet, fordi de letteste og tyngste kjøretøyene blandes i samme kjørefelt. - En annen sentral risikofaktor er selvfølgelig at en del MC-førere ikke behersker motorsykkelen godt nok. En stor andel av motorsykkelulykker er eneulykker, påpeker Rollheim. 21 MC-drepte ved utgangen av juli Ifølge Trygg Trafikk har 8 av de 24 trafikkdrepte i juli mistet livet som fører eller passasjer på motorsykkel, og 2 i ulykker med moped. I juni mistet 9 motorsyklister livet. Per utgangen av juli har 21 personer omkommet på MC. I løpet av første halvår er 304 personer blitt skadd. Stabile dødstall Tall fra Motorsykkelimportørenes forening (MCF) viser at antall dødsfall på lett og tung motorsykkel ligger stabilt, trass i en markant økning i antall motorsykler på norske veier de siste ti årene. 2001: 28 drepte, MC-bestand 90.268 2002: 37 drepte, MC-bestand 97.959 2003: 30 drepte, MC-bestand 101.868 2004: 33 drepte, MC-bestand 107.375 2005: 31 drepte, MC-bestand 110.499 2006: 34 drepte, MC-bestand 116.324 2007: 33 drepte, MC-bestand 126.200 TrygVestas nasjonale bilistundersøkelse er utført av Respons i perioden 19. til 26. juni 2008 blant 811 respondenter som utgjør et representativt utvalg av befolkningen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|