![]() |
|
|
Frykter for barnas trafikksikkerhet Av Redaksjonen, 22.08.08 Tre av fire foreldre er bekymret for at deres barn skal bli utsatt for en trafikkulykke. 43 kommuner i Norge har ikke én eneste kilometer gang- og sykkelvei.
Det viser en undersøkelse utført av Respons for TrygVesta. 75 prosent av de spurte oppgir at de i stor eller noen grad frykter at barna skal dø eller bli alvorlig skadd i trafikken.
– Det er nok både sunt og fornuftig at foreldre er litt ekstra oppmerksomme når barn ferdes i trafikken og lærer dem å passe seg for bilene, uten at man skal overdrive frykten for at ulykker skal inntreffe, sier informasjonssjef Ingrid Holm Svendsen i TrygVesta Forsikring. Gå skoleveien sammen med barna Hun har følgende råd til foreldrene i forbindelse med skolestart: - Sett av tid til å gå skoleveien sammen med barna før skolen starter. Spesielt for de aller minste er dette viktig, men det kan også være en grei repetisjon for eldre barn. Vis barna hvor og hvordan de bør gå langs veien og hvordan de skal krysse veien. Husk godt synlig refleks nå som høstmørket nærmer seg. Det kan også være fornuftig å snakke med barna om hvilke farlige situasjoner som kan oppstå. Velger du å kjøre barna, bør du parkere et stykke unna skolen for å unngå å skape en uoversiktlig og dermed farlig situasjon utenfor skolegården, sier Holm Svendsen. Stadig yngre syklister - Det kan også se ut til at barna er stadig yngre når de begynner å ferdes rundt på sykkel. I min tid var det vanlig å få sykkel i syv-åtte års alderen. I dag sykler ungene rundt fra tre-fire-års alderen. Dette stiller ekstra krav til at foreldrene passer på og ikke slipper dem for tidlig til i trafikkerte områder. En fire-åring har tross alt begrenset modenhet, oversikt og trafikkforståelse i tillegg til at balansen og koordinasjonsevnen langt fra er fullt utviklet, påpeker hun. Flere biler på veiene I løpet av første halvår i 2008 mistet elleve barn under 16 år livet i trafikken, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Sju av barna var bilpassasjerer, to var fotgjengere og to var syklister. I samme periode var det 430 barn som ble skadd i trafikken. I løpet av hele 2007 ble 1.100 barn skadd i trafikkulykker. Til sammenligning var det i 1998 17 barn under 16 år som ble drept i trafikken, mens 1.382 barn ble skadd. – Skade- og dødstallene har gått noe ned de siste 10 årene, men samtidig er det blitt stadig flere biler på veiene. De fleste av oss har trafikk nært innpå livet, og da er det ikke så rart at mange er bekymret for ulykker, mener Holm Svendsen. Vær nøye med bruk av bilstol Også i bil er det viktig at barna sikres godt: – Det er anbefalt at barn sitter bakovervendt i bilstol til de er minst fire år, selv om dette kan bidra til kvalme og gjøre at det blir trangt om plassen for beina, sier hun. Heller ikke de voksne må glemme å sikre seg i bilen. I følge Trygg Trafikk kunne 40 trafikkdødsfall årlig vært unngått hvis alle sjåfører og passasjerer brukte bilbelte. Fakta: 43 kommuner i Norge har ikke én eneste kilometer gang- og sykkelvei. 151 kommuner har mindre enn fem kilometer gang- og sykkelvei. I snitt har norske kommuner 14,3 kilometer gang- og sykkelvei. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|