![]() |
|
|
Skal hjelpe kommunene å skrive Av Redaksjonen, 25.01.11 En ny bok skal hjelpe det offentlige til å skrive bedre. – Når offentlige virksomheter gjør skriftlig informasjon bedre og mer leservennlig, slipper innbyggerne frustrasjon og avmaktsfølelse, sier Hans Christian Holte, direktør i Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi). ![]() Klikk på bildet for å lære hvordan det IKKE skal gjøres. Boka gir eksempler på statsetater og kommuner som har gjort en god jobb med å bli bedre forstått av brukerne sine, og gir tips og råd til andre som vil ta fatt på arbeidet. – Ansvaret for at folk forstår vanskelige regler og vedtak, hviler på oss som jobber i staten, og ikke på brukerne og innbyggerne, sier Holte. Det er ikke bare innbyggerne som tjener på at informasjon fra det offentlige blir lettere å forstå. – Det offentlige sparer tid og penger på at færre tar kontakt for å få forklaringer eller for å klage, sier Holte. Eksempler på klarspråksarbeid i praksis Målet med den nye boka, som utgis av Difi og Språkrådet i samarbeid, er å dele kunnskap og erfaring mellom offentlige virksomheter. Det er også et eget kapittel om det å gjennomføre og evaluere et klarspråksprosjekt, og råd og tips om tiltak for hvordan lykkes med språkarbeidet. – Vi håper at andre virksomheter som har lyst til å gjøre noe med språket sitt kan få en god start og hjelp på veien ved å lese om andre som har lykkes i arbeidet, sier Margrethe Kvarenes i Språkrådet. Boka kommer i posten til alle statlige virksomheter Boka «Klar, men aldri ferdig – en praktisk veileder i klarspråksarbeid» er gratis, og er nå sendt i posten til alle statlige virksomheter og noen kommuner. De som ikke mottar boka, kan bestille eller laste den ned fra www.klarspråk.no. Prosjektet «Klart språk i staten» er et samarbeid mellom Difi og Språkrådet. Prosjektet ble lansert av Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet i mars 2009 og har som mål å stimulere til bedre og mer brukervennlig språk i statlige virksomheter. Om ansatte i Øvre og Nedre Eiker har lest boken er ikke klart, men som tidligere påpekt i Eikernytt.no sine spalter, er det er klart forbedringspotensial hos mange saksbehandlere og rådmenn. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|