![]() |
|
|
Kraftig økning i pantbare produkter Av Redaksjonen, 16.11.19 Siden mars er antall produkter med pant på Vinmonopolet nesten doblet. De tilbyr nå over 330 produkter med pant. Økningen skjer etter at polet i fjor innførte strengere miljøkrav til leverandørene.
– Det er flott å se at arbeidet gir resultater og at antall produkter med pant øker for hver produktlansering, sier miljøsjef Rolf Erling Eriksen i Vinmonopolet.
Siden mars i år har antall produkter med pant i Vinmonopolets basis-, bestillings- og tilleggsutvalg økt fra 175 til over 330 produkter etter november-lanseringen tidligere denne måneden. Kunder etterspør pant Vinmonopolet har som mål å redusere sitt CO2-utslipp med 40 prosent innen 2030. Pant sikrer at flasker og bokser blir resirkulert og økt satsning på emballasje med pant skal bidra til å nå målet om reduksjon i CO2-utslipp. Vinmonopolet har derfor satt krav om pantemerke på alle nye produkter i plast og aluminium som de selv kjøper inn i basisutvalget. – Vårt fokus på klima og miljø gjør at stadig flere kunder etterspør produkter med pant. Da vil leverandørene våre også se en markedsverdi i å tilby produkter med pant, sier Rolf Erling Eriksen. Mer enn tredobling I midten av november er status at rundt 300 av Vinmonopolets produkter med pant er øl. Vin, brennevin, sider og alkoholfrie produkter kommer også i stadig økende grad i emballasje med pant. Siden mars har utvalget av slike produkter med pant blitt mer enn tredoblet. – Vi kan i mindre grad stille krav til produktene importørene selv velger å tilby. Det er derfor veldig gledelig at for tre viner som ble lansert i høst, valgte leverandørene selv plastflaske med pant. Hvis disse selger godt blir de trolig tatt inn i basisutvalget og mange av våre butikker, sier Rolf Erling Eriksen. Roser satsningen Pantbare plastflasker og aluminiumbokser som selges på Vinmonopolet går inn i panteordningen som drives av Infinitum. Flaskene og boksene kan pantes i Vinmonopolets butikker eller i panteautomater sammen med annen pant. Bokser smeltes om og blir til nye bokser, og plastflasker blir til plastgranulat som brukes som råstoff i nye flasker eller andre plastprodukter. – Vi ønsker at mest mulig skal kunne resirkuleres og bli til nye flasker og bokser. Det er flott at antall pantbare produkter på Vinmonopolet har økt så mye i løpet av bare noen måneder. Vi ser fram til at enda flere produkter på Vinmonopolet vil få pantemerke de kommende månedene og årene, sier kommunikasjonsdirektør Randi Haavik Varberg i Infinitum. Fakta om pant på Vinmonopolet • I fjor innførte Vinmonopolet strengere miljøkrav til leverandørene og krav om pantemerke på alle nye produkter i plast og aluminium som de selv kjøper inn i basisutvalget. • Nye viner i Vinmonopolets basissortiment under 150 kroner må ha emballasje av plast, papp, aluminium eller lettere glass. • Alle nye plastflasker og aluminiumbokser i basisutvalget må ha pant. Dette gjelder alle produktgrupper, også alkoholfritt. Pant sikrer at flasker og bokser blir resirkulert. • I perioden mars-november 2019 økte antall produkter med pant i Vinmonopolets basis-, bestillings- og tilleggsutvalg fra rundt 175 til over 330 produkter. • Flaskene og boksene kan pantes i Vinmonopolets butikker eller i panteautomater sammen med annen pant. De er en del av pantesystemet som drives av Infinitum og alt som pantes blir resirkulert. ![]() UTVALGET ØKER: Utvalget av produkter med pant på Vinmonopolet har økt for hver lansering gjennom 2019. (Foto: Katrine Lunke) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|