![]() |
|
|
Legger fram kollektivtransportplan for Buskerud Av Redaksjonen, 17.11.11 De neste 20 årene er det ventet at mer enn 40.000 nye innbyggere vil bosette seg i området mellom Kongsberg - Lier (Buskerudbyen). Det vil føre til økt trafikk og kapasiteten på veiene i byområdene er allerede i dag i ferd med å bli sprengt. Det må derfor tas valg for hvordan vi ønsker å løse disse transportutfordringene. ![]() - De neste 20 årene er det ventet at mer enn 40.000 nye innbyggere vil bosette seg i området mellom Kongsberg - Lier. Det gir oss helt klare utfordringer, sier Gro Solberg. - Vises det ikke handlekraft fra beslutningstagerne, vil vi om kort tid få store kapasitetsproblemer på veinettet i byområdene i Buskerud. Dette vil medføre lange bilkøer, sier Gro Solberg, samferdselssjef i Buskerud fylkeskommune og legger til at dette er en problemstilling som angår oss alle. Solberg legger nå fram en kollektivtransportplan for Buskerud. Politikerne i hovedutvalget for samferdselssektoren får saken til orientering tirsdag 22. november. Den går videre til fylkesutvalget som så sender kollektivtransportplanen ut på høring til berørte parter. Buskerudsamfunnet i store utvikling Fylkeskommune har som mål at Buskerud skal være et attraktivt sted for bosetting og arbeid, og at befolkningen skal gis et best mulig tjenestetilbud. I denne sammenheng er kollektivtransport viktig. Kollektivtransporttilbudet er en viktig faktor for å dekke innbyggernes transportbehov, og bidrar således til Buskerudsamfunnets utvikling og verdiskapning, heter det i utredningen. Hensikten med kollektivtransportplanen er å gi et faglig grunnlag for å kunne ta politiske valg for framtidsutviklingen for kollektivtransporten i Buskerud. Planen gir føringer for hvordan fylkeskommunens innsats på området skal brukes eller fordeles. - Kollektivtransportplanen er en strategisk plan som viser dagens og fremtidens situasjon og utfordringer, sier Solberg. Planen beskriver mål for kollektivtransporten og det vises ulike fremtidsbilder ut fra grad av satsing på dette området. Planen oppsummeres ved å anbefale en strategi for å nå målene. - Må endre vaner Kollektivtransportplanen følger Buskerudbyens målsetting om at vekst i transport skal tas ved kollektivtransport, sykkel og gange. Denne målsettingen vil måtte medføre store endringer både for samfunnet og for oss som trafikanter i byområdene. - De fleste av oss må endre vaner og holdninger til transport, samtidig som det vil kreve en omfattende økonomisk innsats og fremtvinge andre finansieringsformer enn de vi har i dag, sier Solberg. Planen for kollektivtransport tar for seg de fremtidige utfordringene vi står overfor innen transport. Den er tydelig på prioriteringer og viser løsninger som er fremtidsrettede. Fakta: Samferdsel i Buskerud • Buskerud fylkeskommune har ansvaret for fylkesveger, kollektivtrafikk og skoleskyss, transportløyver, transporttjenesten for funksjonshemmede og transportberedskap. • Fylkeskommunen har ansvaret for 1.800 km veier. • Hovedutvalget for samferdselssektoren tar de politiske beslutningene. • Buskerud Kollektivtrafikk AS er etablert som innkjøpsorgan for lokal kollektivtrafikk og skoleskyss i Buskerud sammen med kommunene. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|