![]() |
|
|
Stor interesse for ny byplan i Hokksund Av Roy Hansen, 15.03.18 Det var stor interesse da kommunen i går inviterte til byvandring og folkemøte om forslaget til den nye sentrumsplanen for Hokksund. Det var heller ikke store motsetninger under diskusjonen på møtet.
Nærmere 50 person trosset kuldegradene og ble med på vandringen gjennom Hokksund sentrum i går ettermiddag. Plansjef Anders Stenshorne og hans stab orienterte om de ulike forslagene som ligger i planen, og det hele startet på Bruhjørnet.
Her er det tegnet inn en paviljong i to etasjer med utsikt over elva. Om noen vil bygge en slik paviljong er derimot høyst usikkert, men mulighetene er der altså ifølge denne planen. Et annet sted som ble besøkt var den såkalte «Branntomta» vis a vis rådhuset. Her er det tegnet inn en park og grøntområde kombinert med parkeringskjeller på halve tomta. Resten skal selges til Vestaksen Eiendom, som har planer for utbygging av deler av dette kvartalet i samarbeid med andre gårdeiere i samme område. Det er også lansert en idé om å bygge en større lekeplass her som erstatning for kravet om lekeplass i tilknytning til de ulike byggeprosjektene i sentrum. Men det forutsetter at utbyggerne vil være med på et slikt spleiselag. ![]() Det var mange som trosset kulden i går ettermiddag og ble med på byvandring for å få med seg de ulike forslagene i planen. Parkering et problem Parkering er et tilbakevendende problem i Hokksund selv om kommunens folk teller ledige plasser langs gata. Med innføringen av parkeringsavgift på jernbaneområdet, blir problemet bare forsterket og plassen mellom jernbanen og ungdomsskolen er allerede full. Sist Bane Nor innførte P-avgift her sto jernbanens plasser bortimot tomme, mens folk parkerte over hele sentrum for å slippe unna denne parkeringsavgiften. Kommunen jobber nå med et innspill til Bane Nor i denne saken. Planens krav om én parkeringsplass pr. leilighet i nye prosjekter, falt heller ikke i god jord. Adm. dir. i Vestaksen Eiendom, Morten Hotvedt, var veldig klart på at dette var for mye og ville resultere i at de påførte leilighetskjøpere store kostander - helt unødvendig. Han mente at det ikke var behov for så mange plasser i slike sentrumsprosjekt og ba kommunen ta hensyn til dette. ![]() En paviljong på Bruhjørnet ser unektelig fint ut, men spørsmålet er kanskje heller om hvem som vil bygge den og om dette er lønnsomt å drifte. Det sier ikke planen så mye om. Avgrenset plan Sentrumsplanen for Hokksund er begrenset til Stasjonsgata, Rådhusgata og de mindre veiene i sentrum. All handel skal foregå med utgangspunkt i Stasjonsgata og det kan by på en utfordring ved etablering av nye kombinerte bygg med forretninger, kontorer og leiligheter. Rådmann Trude Andresen orienterte om planen, og om arbeidet videre. Anders Stenshorne tok for seg de ulike delene av planen, og litt om den historiske begrunnelsen for deler av forslaget. - Det kommer til å bli endringer i trafikkmønsteret. Vi kan ikke alle kjøre bil til jobb og forvente å parkere rett utenfor døra vår, sa rådmannen og skisserte en mulig løsning med parkering på Stavn Skjørten-området på vestsiden av jernbanen. Med en undergang fra Tangengata til vestsiden, mente hun det var mulig. ![]() Det var gruppearbeid i festsalen der deltakerne ble utfordret til å komme med innspill - blant annet om hva som gjør Hokksund til en attraktiv by å bo i. Beholde særpreget Mjøndalen blir ofte trukket fram som et grelt eksempel på hvordan små byer ikke skal bygges. Det er blitt for tett og for høyt, mener mange. En slik utvikling ønskes ikke i Hokksund og derfor settes det klare grenser for høyder og ikke minst plassering fra vei. Her skal det gis rom til uteboder, små møteplasser og ikke minst skal det være en variert fasade sommøter folk. Hva som bygges i bakkant av dagens bygningsfasader er derimot en helt annen sak. Tomta til den gamle ungdomsskolen er på ca. 12 mål og er vedtatt solgt av kommunestyret. Her har det verset ulike forslag, men nå er det åpnet for både boliger og næring på dette området. Innspill og ideer En godt besøkt festsal fikk utfordringer i å definere Hokksund som by og hva som gjorde Hokksund til et godt sted å bo. Det kom en rekke innspill fra deltakerne og alt blir nå bearbeidet av planavdelingen sammen med de øvrige innspillene som kommer. Hele planen ligger nå ute til offentlig ettersyn og fristen for å komme med innspill og innsigelser er like over påske - nemlig fredag 6. april. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|