![]() |
|
|
Beboerne på Eikertun superfornøyd med maten Av Redaksjonen, 19.02.20 Mat og ernæring er en viktig del av dagliglivet for beboerne på et sykehjem. Derfor har kommunen gjennomført en brukerundersøkelse blant beboerne på Eikertun for å måle hvor fornøyde de er.
Målgruppen for undersøkelsen har vært inneliggende pasienter ved Eikertun Helsehus, både pasienter med langtidsplass og pasienter med korttidsplass, i perioden 4. november til 22. november i fjor, skriver kommunen på sine nettsider.
Undersøkelsen er gjennomført gjennom intervjuer, med utgangspunkt i et spørreskjema utarbeidet av ernæringsutvalget. Alle pasienter som har vært vurdert til å kunne besvare spørsmålene selvstendig, har fått tilbud om å delta i undersøkelsen. Alvorlig syke pasienter og pasienter i terminalfasen er utelatt fra undersøkelsen. Intervjuene er gjennomført av ansatte ved Eikertun Helsehus. Brukerundersøkelsen har fokusert på følgende temaer med underspørsmål: Måltidsmiljø. Valgfrihet. Kvalitet på maten. Fornøyde beboere Undersøkelsen viser pasientene opplever høy grad av tilfredshet med maten og måltidene ved Eikertun Helsehus. De frie kommentarene støtter i all hovedsak dette. Det kommer frem av undersøkelsen at nesten alle opplever at de får nok hjelp, nok tid og ro under måltidene, og at det er god atmosfære i rommet når de spiser. Det er også stor tilfredshet når det gjelder variasjon, mulighet til å be om noe annet og mulighet for å be om mat utenom ordinære måltider. 7 av 10 liker maten Rundt 70 prosent av pasientene liker maten de får servert, men de savner likevel mat de spiste da de bodde hjemme. Her har flere nevnt hvilken type mat de savner i kommentarfeltet, som viser stor variasjon. Over halvparten opplever at de ikke kan velge mellom å forsyne seg selv eller bli servert av personalet, men flere sier i frie kommentarer at de syns det er godt å bli servert. Ønsker mer smak og krydder Når det gjelder kvaliteten på maten, var det stor tilfredshet når det gjelder riktig temperatur på maten (80%), tilpassede porsjoner (86%), at maten har riktig konsistens (91%) og at den ser innbydende ut (80%). Flere nevner imidlertid at de savner pynt på maten. Når det gjelder smak på maten, og om maten er riktig krydret ønsker flere mer smak og krydder, og de ønsker at salt og pepper kan stå tilgjengelig på bordet. Oppsummering av undersøkelsen Fungerer bra: - Kvalitet på maten: Riktig temperatur, riktig konsistens, maten ser innbydende ut og porsjonene er tilpasset. - Pasientene får nok hjelp under måltidene. - Pasientene opplever at de får nok tid og ro til å spise. - Pasientene opplever å ha valgfrihet og at de kan få mat utenom ordinære måltider. Forbedringsområder: - Flere pasienter savner mat de hadde hjemme. - Flere pasienter sier at maten ikke er tilstrekkelig krydret, og at de savner krydder på bordet. - Over halvparten av pasientene får maten servert, og har ikke mulighet til å velge mellom å bli servert eller få maten ferdig på fat. Mange var fornøyd med dette, men dette er ikke i tråd med vårt mål om størst mulig grad av hverdagsmestring. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|