![]() |
|
|
Overkjørsel på Steinberg stasjon 26.04.12 Jernbaneverkets skandaløse og ansvarsfraskrivende begrunnelse for å legge ned Steinberg stasjon. 70-80.000 mennesker tar toget hvert år på Steinberg stasjon. Jernbaneverket har i årevis truet med å legge ned stasjonen på et sted som er i sterk vekst. Nedre Eiker Næringsråd er blant de mange som har engasjert seg i saken.
Fredag 9. mars mottok næringsrådet skriftlig svar/begrunnelse fra Samferdselsdepartementet på et av hovedargumenter for nedleggelse, det vil si at en opprusting av Steinberg stasjon skulle koste svimlende 100 millioner kroner. Vi gjengir fra nevnt brev med Jernbaneverkets vurdering, noe som de selv kaller et grovt kostnadsoverslag: Alternativ 1: to sideplattformer 250 meter lange - anslått til ca. 21 mill. kr. ekskl. mva. Alternativ 2: to sideplattformer 250 meter lange med gang- og vegkulvert- anslått til ca.82 mill. kr ekskl. mva. Alternativ 3: to sideplattformer 250 meter lange med gang- og vegkulvert + parkering -anslått til ca. 94 mill. kr ekskl. mva. Jernbaneverket fraråder ut fra sikkerhetshensyn å oppgradere stasjonen uten gang- og vegkulvert- Alternativ 1 er derfor ikke et aktuelt alternativ. En investering på 82-94 mill.kr ekskl. mva. er en investering som ikke står i forhold til passasjergrunnlaget og de alternativer som forelå og som nå er valgt for å kunne legge til rette for et bedre togtilbud på Østlandet. Og da spør vi: Hvordan blir det med sikkerheten når ALLE tog i fremtiden passerer i inntil 130 km i timen? Det er både barnehage og barneskole på hver sin side av jernbanen. Må liv gå tapt på barnas skolevei før det reageres? Vi er svært redde for konsekvensene av usikret plankryssing dersom Steinberg stasjon blir nedlagt. Med en nedleggelse av Steinberg stasjon mener vi at Jernbaneverket fremmer et forslag som fraskriver seg ansvaret for sikkerheten. Dette kan ikke vi leve med, og vi forstår heller ikke at Jernbaneverket kan tilråde denne løsningen ut fra sin egen sikkerhetspolitikk. (http://www.jernbaneverket.no/no/Sikkerhet/Sikkerhetspolitikk1/) JBV har i tillegg fortalt oss at nedleggelse av stasjonen vår ikke er risikoanalysert, noe vi mener er sjokkerende. Beslutningen om nedleggelse er etter vårt syn svært forhastet, også gitt at eksisterende løsning med av og påstigning fra fremste togsett nå fungerer som godt etablert praksis. I tillegg er de nye Flirt togsettene utstyrt med individuell dørstyring som kan forhåndsprogrammeres for hver stasjon og nedfellbare stigetrinn, nettopp for å fungere på de mange for korte og lave plattformer i dette landet. I referat fra møte mellom JBV og NSB 8. mars understrekes at dørstyring skal brukes og nevnes i forbindelse med Darbu og Skollenborg stasjon i ny rutemodell. Hverken Darbu, Skollenborg eller Steinberg har i dag lange nok plattformer til å ta inn de eksisterende eller de nye togene i full lengde. Med denne bakgrunn mener vi det er grunnlag for å oppheve beslutningen om nedleggelse og bruke mer tid til å belyse alle sider ved denne saken, slik statsråd Kleppa så tydelig ga uttrykk for i fjor høst. Engasjer deg i vår sak. Fyldig dokumentasjon på www.steinbergstasjon.no Aksjonsgruppa Bevar Steinberg Stasjon Steinberg Velforening Nedre Eiker Næringsråd Eiker Pendlerforening « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|