![]() |
|
|
Om Hassel fengsel og å løpe etter tape baller 22.12.18 Stortingsflertallet har vedtatt å legge ned Hassel fengsel. En trist og uforståelig sak.
Fengslet sysselsetter mange lokalt, og har over årene utviklet et utmerket samarbeid med lokalsamfunnet på fler arenaer. Og konseptet: Få kriminelle tilbake i samfunnet og vekk fra en ulovlig adferd ved utdannelse og ikke minst arbeidstrening, har vist seg svært suksessfullt.
Fengsel har som kjent til hensikt å være samfunnets reaksjon på en kriminell handling, men ikke minst, sørge for rehabilitering slik at fangen har gode forutsetninger for å komme tilbake i samfunnet. Og her scorer Hassel svært høyt over mange år. Leser vi innstillingen i statsbudsjettet begrunnes nedleggelsen med mindre behov for soningsplasser (færre kriminelle) og overgang til fotlenke som soningsform. Det er også blitt hevdet at en statlig overtakelse av eiendommen (eierkommunene har signalisert at de vil selge) inkl. rehabilitering vil koste 60-120 mill. Det siste først: Det foreligger ingen akutte behov for rehabilitering, fengslet kunne drevet enda i noen år i dagens bygningsmasse. Og fotlenke er ingen erstatning for utdannelse og arbeidstrening, du må ikke være kriminolog for å forstå at tilbakefallsraten vil vokse betydelig. Det hevdes at antallet kriminelle faller. Dette er ikke en korrekt beskrivelse: Det er antall saker fremmet for domstolene som faller, ned 20 prosent i 2017 mot 2014 (før reformen). En artikkel i Politiforum fra 21. september 2018 dokumenterer at det er store negative avvik i politiets «produksjon» før og etter reformen. Nylig bekreftet av statsadvokaten i Tromsø det samme i forbindelse med henleggelse av voldtektssaker: Politireformen har svekket etterforskningskapasiteten betydelig. Nåværende regjering har altså flyttet flaskehalsen i strafferettspleien fra soningskøer til køer for å få sakene til doms – eller at skyldige går fri grunnet manglende kapasitet. Nedleggelsen av Hassel er derfor en direkte konsekvens av Regjeringens ideologi på politi- og kriminalitetsfeltet, og den bruker vikarierende argumenter for å begrunne nedleggelsen. Det registreres at ordfører og ordførerkandidat i fra H i Øvre Eiker skal «slåss til lyset slukkes». Det høres flott ut, men stortingsvedtak har en tendens til å bli gjennomført (og det vet de nok meget vel). Utspillene bør heller skrives på kontoen for medieposering i en prematur valgkamp. Posisjon (og opposisjon) i Øvre Eiker må nå legge fullt fokus i en plan for eiendommene etter at fengslet er fraflyttet. Kan eksempelvis bygningsmassen tilpasses behov i Øvre Eiker? Kan de tenke seg samarbeid mot naturbrukslinja på Rosthaug? Her må vi utvise lederskap og initiativ for fremtidig bruk og ikke løpe etter tapte baller! Morten Halvorsen Øvre Eiker Senterparti « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|