![]() |
|
|
Skolene blir sakte, men sikkert bedre Av Roy Hansen, 08.09.16 Grunnskolene i Øvre Eiker har siden skoleåret 2010/2011 blitt bedre. Det går sakte, men sikkert oppover og i siste skoleår lå kommunens elever kun 0,4 prosentpoeng under landsgjennomsnittet. Men «skolesjefen» er ikke helt fornøyd ennå.
Stig Rune Kroken er leder for en stor seksjon som nå teller rundt 700 ansatte. Her finner vi skolene, barnehagene, PP-tjenesten, voksenopplæringen og barnevernet for å nevne noen. Mottoet for seksjonen er «Et lag for god oppvekst» og hensikten med å samle alt i én seksjon var å få til et bedre samarbeid på tvers av grupper og fagfelt.
Grunnskolepoeng brukes som et parameter for hvor godt elevene lærer på skolene landet over. Øvre Eiker har - og fortsatt ligger - under landsgjennomsnittet, men har hentet inn prosentpoeng for hvert år. Men på skoler som Skotselv svinger det veldig på grunn av små og varierende kull. Den beste skolen i Øvre Eiker var ved utgangen av siste skoleår Hokksund Ungdomsskole med 41,6 poeng. Det er 0,4 prosentpoeng over landsgjennomsnittet. Vestfossen hadde 39,9 poeng. Må jobbe langsiktig - Jeg føler at vi er i ferd med å lykkes, men det krever langsiktig jobbing. Ledere og lærere må bli enda bedre og samarbeidet med foreldre og hjem kan bedres. Det er viktig at foreldrene er med på laget og at vi snakker sammen for å få en positiv dialog og gode holdninger, sier Stig Rune Kroken. Han har store forhåpninger til det kompetanseløftet som nå er i ferd med å skje i skoleverket generelt og i Øvre Eiker spesielt for hans del. - Vi har leid inn profesjonelle til å heve kompetansen vår her i kommunen. Mattias Øhra fra Vestfold er en som er brukt og som vil bli brukt i utviklingen visere. I høst vil han være sentral i møter med foreldrene hvor læring og holdninger står på programmet, sier Kroken. Møtene vil blant annet klargjøre hva skolen forventer av foreldrene og hva de kan forvente av skolen. Ett til to år - Vi har hatt god progresjon i læringen og resultatene de siste årene, men nå skal vi ta det neste steget for å komme på landsgjennomsnittet og vel så det. I løpet av ett til to år, skal vi være i mål, sier Stig Rune Kroken. For å komme i mål er det utarbeidet strategier for læringsutbytte i grunnskolen. Her er det satt opp klare mål for hva kommunen som skoleeier skal gjøre og hva som forventes av rektorer og lærere. Ett av tiltakene er at lærerne skal lære mer av hverandre i den praktiske undervisningen og at det skal være rom for konstruktiv kritikk og evaluering av den enkelte. Trivsel og mobbing er også temaer som hører med i dette bildet og her skårer kommunen på gjennomsnittet i de nasjonale undersøkelsene som er gjort fram til ungdomsskolen. Ifølge Stig Rune Kroken har de noen utfordringer i elevmiljøet mot slutten av ungdomsskolen. ![]() Det er en utfordring å få besatt rektorstillingen til Hokksund Ungdomsskole. Forrige rektor «holdt ut» i bare et halvt år. Også i Vestfossen er det en konstituert rektor og søkermassen har vært begrenset. Dette mener Stig Rune Kroken kan få konsekvenser for læringsprosessen i skolen og jobben med å nå målene de har satt seg for læringsutbytte. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|