![]() |
|
|
Skal lære om integrering i arbeidslivet Av Roy Hansen, 12.05.12 En gruppe på 12 elever og fire lærere fra Oslo Handelsgymnasium skal mandag besøke Bijan Gharahkhani og Øvre Eiker for å lære mer om integrering i arbeidslivet. Åtte medlemmer av gruppen er fra Sør-Afrika.
Oslo Handelsgymnasium (OHG) tar del i et skoleutvekslingsprogram som er delvis finansiert av Vennskap Nord/Sør og som igjen får sine midler fra Norad. OHG har gjennom dette programmet en utveksling med Paarl Gimnasium i Sør-Afrika som har pågått i 12 år.
Nå i mai får de nytt besøk av seks elever og to lærere fra Paarl, og sammen med dem skal de arbeide med temaet inkludering og toleranse. Dette prosjektet er treårig, og hensikten er at det skal gi merkbare resultater i våre respektive lokalmiljø. For dem vil det si skolen. Samtidig skal det gi elevene internasjonale perspektiver. I fjor fokuserte OHG på verdighet, menneskerettigheter og diskriminering. De arbeidet også med kulturforståelse, egne og andres grenser og deres egen forståelse av omgivelsene våre. I år ønsker de å fokusere på vellykket integrering og inkludering i Norge når gjestene deres kommer på besøk. I tillegg til flere aktiviteter i Oslo skal de også en tur til Larvik der kommunen har startet et prosjekt som heter Flexid i samarbeid med en ungdomsskole og en videregående skole. Flexid står for fleksibel identitet og handler om at ungdom med flerkulturell bakgrunn skal lære seg å se på det som en ressurs at de kjenner flere kulturer, i stedet for å betrakte egen bakgrunn som et problem. - Vi tenker at siden vi tar opp integrasjon i skolesystemet andre steder vi besøker vil det være interessant å snakke om integrasjon i arbeidslivet når vi besøker deg. Du har blant annet gjennom ditt arbeid på Nav og ditt engasjement i Buskerud innvandrerråd helt sikkert gjort deg mange interessante erfaringer og tanker som det vil være interessant for oss å høre om, sier Hermod Haug på Oslo Handelsgymnasium. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|