![]() |
|
|
Beltebruken i buss går ned = nye kontroller Av Redaksjonen, 09.09.18 9 av 10 vet at det er påbudt å feste beltet i bussen. Likevel går beltebruken i buss ned. Nå starter Statens Vegvesen igjen med nasjonale beltekontroller i buss – for din egen og andres sikkerhet.
- Setebeltet er livredder nummer én, i buss som i bil. I bussen kan konsekvensene bli fatale om det skjer en ulykke og passasjerene sitter usikret, sier Ida Bergene Kongsrud i Statens Vegvesen.
Denne uken startet kontrollene av beltebruk i busser over hele landet. Statens Vegvesen håpet å slippe å skrive ut et eneste gebyr. Vanen sitter ikke, bruken går ned En spørreundersøkelse viser at beltebruken i buss det siste året har gått noe ned, fra 81 prosent i fjor vår, til 74 prosent som nå oppgir at de «i stor grad» bruker belte i buss. Årsaken er definitivt ikke manglende kunnskap. Hele 9 av 10 er godt kjent med beltepåbudet. - I bilen griper de fleste av oss automatisk etter beltet idet vi setter oss. Men denne vanen er foreløpig ikke helt etablert i bussen. Bruk belte hver gang du kan, både for din egen og andres sikkerhet, oppfordrer Kongsrud. Å «glemme det» eller skylde på «gammel vane» er de hyppigste årsakene til at vi lar være å bruke belte. Busspassasjerene oppgir selv at flere kontroller og påminnelser fra sjåføren, vil bidra til økt bruk. Sosialt akseptert å droppe beltet Unge i alderen 15-29 år tar mest buss, og er de dårligste beltebrukerne. Men holdningene er i ferd med å snu – stadig færre mener det er sosialt akseptert å ikke bruke belte i buss. «Alle» bruker nå belte i bil, men slik var det ikke for noen år siden. Mange ser nok fortsatt på bussen som en frisone for beltebruk, men det er minst like viktig med belte i buss som i bil. - Ta hensyn til de du reiser sammen med, og bruk belte når det er belte i bussen. Beltet holder deg på plass i setet, slik at du ikke er til fare for de du reiser sammen med i en bråstopp. En så enkel konstruksjon som det, har reddet og vil fortsette å redde mange liv, sier Kongsrud. Fakta om beltebruk i buss Undersøkelse fra Wavemaker våren 2018 Andelen som sier de i stor grad bruker belte i buss synker: - 74 prosent: Våren 2018 - 75 prosent: Høsten 2017 - 81 prosent: Våren 2017 - 79 prosent: Høsten 2016 - 70 prosent: Våren 2016 Beltebruken øker med alderen - I aldersgruppen 60+ år, svarer 90 prosent at de i stor grad bruker belte i buss - I aldersgruppen 15-29 år, svarer kun 56 prosent at de i stor grad bruker belte i buss Jo yngre, jo oftere passasjer på busser med belte - Aldersgruppen 15-29 år tar oftest buss med belte - 19 prosent tar daglig buss med belte - 35 prosent tar ukentlig buss med belte - Aldersgruppen 60+ år, tar minst buss med belte - 3 prosent tar daglig buss med belte - 16 prosent tar ukentlig buss med belte Beltepåbudet er godt kjent: 90 prosent vet at det er påbudt å bruke belte i buss der det er montert. (87 prosent våren 2016). - Sosial aksept – litt færre av de unge mener det er sosialt akseptert å droppe beltet i buss. - 56 prosent i aldersgruppen 15-29 år mener det er sosialt akseptert å ikke bruke belte i buss. - 58 prosent: Høsten 2017 - 65 prosent: Våren 2017 - Totalt i befolkningen mener 39 prosent det er sosialt akseptert å ikke bruke belte i buss. Denne andelen har vært stabil. Dette sier loven - Det er påbudt å bruke setebelte i alle kjøretøy der det er montert. - Dette sier loven: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1979-09-21-7. - Ekspressbusser, helsekspresser og liknende skal ha belter. (Klasse 3-busser) ![]() Ida Bergene Kongsrud i Statens Vegvesen minner om at sikkerhetsbelte i buss er like viktig som i en bil dersom ulykken er ute. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|