![]() |
|
|
Realistisk ulykkesøvelse på veianlegg Av Redaksjonen, 09.03.17 En privatbil med tre personer tar seg inn i et anleggsområde. Store steinblokker treffer bilen. En omkommer og to skades alvorlig.
Heldigvis bare en øvelse, men likevel svært realistisk. Åstedet for øvelsen er Tislegård sør for Kongsberg sentrum. På en av delstrekningene for det store veianlegget som nå er under bygging på E 134 Damåsen - Saggrenda.
Sikkerhetsansvarlig rådgiver i Statens Vegvesen på dette veganlegget, Stig Harry Andersson, er en av observatørene på ulykkesøvelsen, som entreprenøren Implenia Norge AS arrangerer. «En død - to hardt skadet» Han observerer og noterer flittig i sin loggbok underveis i øvelsen. Dette skal de både erfare og lære av, tenker vegveseningeniøren, som selv også har erfaring både fra entreprenør- og oljebransjen. ![]() Brannvesen og politi kommer først til ulykkesstedet av redningsetatene, noe senere kommer ambulansene til. Den «omkomne» er tatt ut av bilen og ligger tildekket på bakken. Like ved får de to hardt skadde passasjerene førstehjelp, før erfarne ambulansefolk tar over. Kunne absolutt skjedd Etter en drøy time er øvelsen på stedet over. Mannskapene fra alle etater og instanser som har deltatt eller observert samles deretter til gjennomgang og evaluering av øvelsen. Før konklusjonene og sammendraget av øvelsen er gjort, kan Stig Harry Andersson likevel nikke bekreftende: ![]() Varsling fungerte - Jo, dette har både vært nødvendig og lærerikt. Ingen ulykker er like. På samme måte er heller ingen ulykkesøvelser helt like. Men realistisk har dette så avgjort vært, legger han til. Internt i Statens Vegvesen og mot Kongsberg kommune gikk også varslingen av ulykken uten avvik, viser den foreløpige oppsummeringen. Det vil bli utarbeidet en felles oppsummering fra øvelsen. Samtidig rettes den en kraftig advarsel om ikke å ta seg inn på anleggsområder du ikke har noe å gjøre på. ![]() « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|