![]() |
|
|
Fjern skatten på maskiner 09.10.17 Norge har så langt i liten grad lykkes med å kompensere for fallende inntekter og aktivitet i petroleumssektoren med økt aktivitet i annet norsk næringsliv. Underskuddet i handelsbalansen for Fastlands-Norge er på over 200 milliarder kroner, og stiger år for år.
Industriarbeidsplasser som krever store kapitalinvesteringer gir høy avkastning per årsverk og er egnet til å forsvare et høyt norsk lønns- og velferdsnivå. Slike investeringer skaper også betydelige industrielle og kunnskapsmessige ringvirkninger.
Det er derfor et paradoks at vi gjennom eiendomsskatten har en skattlegging av maskiner som gjør investeringer i denne typen arbeidsplasser vesentlig dyrere. Et sagbruk som investerer i nye maskiner for å gjøre produksjonen mer produktiv og sikre at virksomhet ikke flyttes Sverige, kan oppleve å få flere millioner kroner i skatteskjerping per år. Nye aktører opplever at kommunene ikke kan svare hva skatten blir, men at rettsapparatet må sette verdien etter klage. Skogeiersamvirket jobber for få etablert fremtidens grønne bioraffinerier i Norge og har dialog med norske og utenlandske investorer. Enkelte av prosjektene det jobbes med vil kunne få opp mot 500.000 kroner i året i skatt per arbeidsplass. Praktiske utfordringer knyttet til taksering, og store og tilfeldige utslag mellom kommuner medfører dessuten høyt konfliktnivå. Mange saker ender i rettsvesenet. Et bredt flertall på Stortinget etterlyste derfor endringer i eiendomsskatten på verker og bruk under behandlingen av Industrimeldingen. Norges Skogeierforbund og Norsk Industri håper regjeringen i forslaget til statsbudsjett 12. oktober fremmer forslag om å avvikle maskinskatten og at det vil være grunnlag for å diskutere seg frem til en bred enighet i Stortinget i løpet av høsten. ![]() Erik Lahnstein administrerende direktør i Norges Skogeierforbund ![]() Knut E Sunde direktør i Norsk Industri « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|