![]() |
|
|
Advarer mot feller i julekalendere Av Redaksjonen, 05.12.14 Visste du at de morsomme julekalenderne med de spennende premiene er en vanlig måte for uærlige selgere å få tak i e-posten og telefonnummeret ditt på?
– Når fortvilte forbrukere har tatt kontakt med oss etter å ha fått en ukjent regning i posten, er det flere som kan fortelle at de en gang har vært med i en gratiskonkurranse på nettet, sier regiondirektør Jo Inge Bjørntvedt ved Forbrukerrådet i Buskerud, Telemark og Vestfold.
Unge under 30 deltar mest I en undersøkelse Forbrukerrådet har utført, svarer 6 av 11 internettbrukere mellom 18 og 30 år at de deltar i tilfeldige gratiskonkurranser på nettet. – Vi vet at de finner egne oversikter på Internettet over julekalendere med de beste premiene, og vi ønsker derfor å advare folk mot å selge seg for billig, sier Bjørntvedt. Undersøkelsen ble gjort på web i november 2014. Den viser også at nettfornuft, som ellers i livet, følger med erfaring og alder: Bare 20 prosent av de over 60 deltok i gratiskonkurranser. Sjekk vilkårene hvis du lar deg friste Konkurranser er morsomt og adventstiden er herlig. Vi forstår at folk lar seg friste. Forbrukerrådets tips er at du setter deg godt inn i vilkårene for julekalenderen. – I vilkårene kan du for eksempel finne ut hvilke selskaper som kan distribuere e-postadressen din, og til hvilke typer firma de selger til. Det er ikke nødvendigvis lystig lesing, kan regiondirektøren fortelle. I Forbrukerombudets svindelgalleri kan du finne navn på selskaper som i prinsippet kan kjøpe din e-postadresse og telefonnummeret ditt. Vanskelig å bli slettet Du har i alle tilfeller rett til å be om å bli strøket i ettertid, men det kan bli vanskelig i praksis. – Med enkle tastetrykk kan ditt telefonnummer og e-postadresse bli distribuert til et utall mottakere over hele verden. Det enkleste er å unngå å havne i julekalenderfella, avslutter Jo Inge Bjørntvedt i Forbrukerrådet i Buskerud, Telemark og Vestfold. Råd mot farlig reklame - Takk nei til gratiskonkurranser. - Les vilkårene. - Sjekk hvem som står bak. - Ikke oppgi telefonnummer, og opprett egen e-post for konkurranser. - Be om å bli slettet, men husk at det kan bli vanskelig. FAKTA Forbrukerrådet er en uavhengig interesseorganisasjon som bistår forbrukerne og påvirker myndigheter og næringsliv i en forbrukervennlig retning. Trenger du råd og veiledning; se forbrukerrådet.no, send e-post til [email protected], eller ring 03737. Du kan også besøke oss på et av våre ti regionkontorer. Følg oss gjerne på Facebook, Twitter og Flickr. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|