![]() |
|
|
Ungdommer på messe med tøffe yrkesvalg Av Roy Hansen, 01.02.17 Er du 16 år og skal stake ut en kurs for fremtidige yrker, står du foran mange tøffe valg. I går var hele 800 elever og deres foresatte på den fjerde Yrkes- og utdanningsmessen i Hokksund i håp om å finne noen av svarene.
Samtlige 10. klassinger i begge Eiker-kommunene var sammen med voksenopplæringen og VK-1-elevene på Eiker vgs. «innkalt» til årets Yrkes- og utdanningsmesse, som denne gang gikk på Hokksund Ungdomsskole.
Med Rotary som teknisk arrangør stilte nærmere 100 bedrifter og institusjoner på stands for å gi ungdommene og deres foresatte kvalifiserte råd om hva det kunne være lønnsomt å satse på som yrkesvei i fremtiden. Og det er nesten ingen grenser for valgmulighetene. Også flere skoler og institusjoner var representert for å fortelle om de mulighetene de bød på når det gjaldt videre studier og senere yrkesvalg. ![]() Rundt 100 forskjellige stands skulle gi ungdommene og deres foresatte et innblikk i tilbudet til både utdanning og yrkesvalg på årets store Yrkes- og utdanningsmesse på Hokksund Ungdomsskole. ![]() Denne store dronen trakk stor oppmerksomhet fra flere enn elevene. I fremtiden kan slike droner fly mellom sykehusene i Oslo-området med medisiner, blodprøver og andre ting som trenger rask transport - helt automatisk. Det var Tinius Olsen skolen på Kongsberg som viste fram denne. ![]() Ambulansearbeider er et spennende yrke som Anniken Rygh ikke har noen problemer med å anbefale for andre. Marte Andreassen (t.v.) vil helst jobbe med noe innen helsefag og dette synes hun var spennende. Emilie Svartdal (t.h.) var ikke sikker på om dette var noe for henne. ![]() Også politiyrket er et spennende valg for mange, men Eirin Wold Alternes er ikke helt sikker. Politibetjent Ingrid Høivik Robberstad forsøker å gi svar på de viktigste spørsmålene og kan anbefale jobben til andre jenter. ? « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|