![]() |
|
|
Folkestyret og EØS-avtalen 24.08.15 Hva skjer med folkestyret etter mer enn ti tusen rettssakter fra EU? Dette er et viktig spørsmål i forbindelse med at vi nå står foran et lokalvalg.
Norsk institutt for By- og regionsforskning (NIBR) ga i 2008 ut en rapport på oppdrag fra Kommunenes Sentralforbund (KS), NIBR-rapport 12-2008. Her tok man for seg «EU-prosenten» i sakskartet til en del kommunestyrer og fylkesting. I rapporten sies det blant annet at «Ut i fra vårt utvalg finner vi at omlag 73 prosent av sakene i kommune- og fylkestingsmøtene blir berørt av EU/EØS». Ettersom EØS-avtalen stadig utvides er det ingen grunn til å anta at denne prosenten har blitt mindre med åra.
Folkevalgt kontroll Norge må gjennom EØS-avtalen godta EUs konkurranseregler for det indre markedet (EØS). Det omfatter ikke bare reglene som forelå da EØS-avtalen trådte i kraft (1994), men også alle endringer og tillegg som EU har vedtatt i de etterfølgende 21 år, pluss de nye som følger så lenge avtalen eksisterer. Reservasjonsretten Norge har, den har stortingsflertallet ikke villet benytte. Det er et lite unntak, «arbeidsuhellet» på DNAs landsmøte hvor flertallet sa nei til EUs tredje postdirektiv. Men det sørget den nye blå regjeringa for å oppheve. Det er derfor på tide å ta EØS-avtalen opp til debatt også lokalt. I et demokrati skal det meste styres av folkevalgte som må stå ansvarlig overfor sine velgere, i stedet for at viktige avgjørelser blir truffet i maktsentra uten effektiv folkevalgt kontroll. Utfordring Det er en rekke eksempler på hvordan det stadig mer omfattende regelverket vi må godta fra EU hindrer oss i selv å bestemme hvordan lokalpolitikken skal utformes og gjennomføres. Vi ønsker derfor å høre lokalpolitikernes vurdering av EØS-avtalens påvirkning på deres daglige arbeid innen lokalpolitikken og hvilke konsekvenser de mener dette har for det lokale folkestyret. Carl-Fredrik Hansen Leder i Buskerud Nei til EU « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|