![]() |
|
|
Dette får statsbudsjettet å si for Eiker-kommunene Av Roy Hansen, 08.10.14 Finansminister Siv Jensen la fram sitt første budsjett på vegne av den blå-blå regjeringen i dag. Det har ikke manglet på kritiske kommentarer fra opposisjonen i Stortinget, men også mange positive. Men hva betyr dette for Eiker-kommunene og deg og meg?
Det er ingen lett oppgave å finne fram i budsjettet, men noen tall og kommentarer som gjelder Eiker-bygdene kommer her:
Det blir en samlet vekst i kommuneopplegget på 6,2 milliarder kroner. Dette gjelder alle kommuner i landet og alle fylkeskommuner. I tillegg gis det ekstra tilskudd til spesielt ressurskrevende tjenester med samlet 975 mill. kroner. Veksttilskudd Kommuner som opplever en årlig gjennomsnittlig vekst over de tre siste årene som overstiger 1,6 prosent, får nå et eget veksttilskudd. Det gjelder blant annet Øvre Eiker. De får derfor 1.935.000 kroner ekstra i et slikt tilskudd. Øvre Eiker får neste år en vekst i overføringer fra staten på 45.995.000 kroner. Det tilsvarer en økning på 5,7 prosent. Tar vi hensyn til pris- og kostnadsvekst, er imidlertid veksten langt lavere - helt nede på 2,7 prosent eller 21.787.000 kroner. I Nedre Eiker er veksten i overføringer på 51.183.000 kroner. Det utgjør 4,8 prosent eller helt ned på 1,8 prosent i reell vekst. Summen som kommunen får ekstra i forhold til årets opplegg er en økning på 19.194.000 kroner. Øvre og Nedre Eiker får også sin andel av skjønnsmidlene som Fylkesmannen har til disposisjon gjennom budsjettåret. I første tildeling har Øvre Eiker fått én million kroner ekstra, mens Nedre Eiker har fått det dobbelte. Gjenåpner Steinberg stasjon I forslaget til statsbudsjett er det satt av 140 mill. kroner til opprusting av Steinberg stasjon slik at den kan gjenåpnes i september neste år. Men dette skal kun være som en prøveordning da regjeringens mål er å redusere reisetiden mellom Hokksund og Drammen. Steinberg stasjons fremtid vil derfor avhenge av om dette målet kan innfris. For at alle lokaltog skal stoppe på Steinberg vil det bli gjennomført sikringstiltak som omfatter enkel gangbru, plattformtiltak og endring av signal- og kontaktledningsanlegg. I tillegg må reisetiden mellom Drammen og Hokksund reduseres for å ta igjen den tid stopp på Steinberg innebærer. Derfor vil det bli gjennomført tiltak for mer effektiv togkryssing på Hokksund. Planovergangen for kommunal gangveg i Rødgata ved Gulskogen stasjon i Drammen stenges og blir erstattet med planfri kryssing. Jernbaneverket samarbeider med Drammen kommune om de konkrete løsningene. Det er et mål å få til bygging av dette i 2015/2016. Samlet kostnad for tiltakene på Steinberg, Hokksund og Rødgata er foreløpig beregnet til 160 millioner kroner. Planlegging av Rv. 35 I statsbudsjettet er den nasjonale potten for planlegging av veier økt med 150 mill. kroner. Og selv om det ikke er satt av noen eksakte kroner til planlegging av ny Rv. 35 mellom Hokksund og Åmot, er denne veistrekningen spesielt omtalt i budsjettet som en prioritert oppgave. Dette har også tidligere vært kjent etter en «budsjettlekkasje» fra Bård Hoksrud (FrP). Ny E 134 gjennom Kongsberg Veistrekningen Damåsen til Saggrenda i Kongsberg har fått 500 mill. kroner neste år, men bare 200 av disse er direkte utgifter for staten. Hele 300 mill. kroner er nemlig tenkt finansiert gjennom bompenger i dette prosjektet, som ikke ventes å stå ferdig før i 2019. Bedre flomvern I går ble det kjent at regjeringen vil sette av mer penger til flom- og rassikring. Det betyr at sikringen av Krokstadbekken kan fortsette helt fram til Drammenselva og at det trolig blir penger til å starte arbeidene i Mjøndalen. Kultur Regjeringen foreslår å øke tilskuddet til Viken filmsenter med 0,4 millioner kroner, slik at den samlede bevilgningen blir på 8,3 millioner kroner i 2015. Viken filmsenter dekker fylkene Østfold, Vestfold, Buskerud og Akershus. Regjeringen foreslår at tilskuddet til Brageteatret blir økt for å styrke produksjon, formidling og etterspørsel av scenekunst. Regjeringen foreslår 1,3 millioner kroner i økt driftstilskudd til BuskerudMuseene til blant annet vedlikehold og drift av Krøderbanen, samt vedlikehold av kulturhistoriske bygninger. Andre tiltak Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene: Utvidet låneramme Regjeringen foreslår at ordningen med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene utvides. For 2015 foreslås en låneramme på tre milliarder kroner, mot to milliarder kroner i 2014. Investeringsrammen for Buskerud i 2015 blir etter dette 140,5 millioner kroner, mot 92 millioner kroner i 2014. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|