![]() |
|
|
GBL Bildeler og planene på Dalegården 23.10.12 Norges Biloppsamleres Forening (NBF) var også representert på opplysningsmøtet i Øvre Eiker rådhus mandag 15. oktober, hvor det ble informert om planene på bedriften GBL beliggende på «Dalegården». NBFs har 65 medlemsbedrifter. Alle disse har investert store summer for å tilfredsstille konsesjoner og krav i henhold til de nye bestemmelsene i avfallsforskriften fra 2002. Ingen av våre bedrifter har fått lange frister for å rette opp avvik. Det har de siste fem årene blitt gjennomført to store kontrollaksjoner. De avvik som har blitt påpekt har blitt fulgt opp nokså umiddelbart fra kontrollmyndighetene.
Tilfellet GBL Bildeler har vært beskrevet i lokale og sentrale medier jevnlig de siste årene. Innehaveren har fått tilnavnet «Jugeren». All omtale og ikke minst det useriøse tilnavnet er med å senke omdømmet av hele bransjen. Myndighetene har satt inn tiltak, fra skattemyndigheter, tvangsbøter fra Fylkesmannen og kommunale sanksjoner. Ingen av tiltakene har virket. Nå har en privatperson engasjert seg for å hjelpe Leif Arne Rolfstad - innehaveren av GBL Bildeler. Det er utarbeidet en oppryddingsplan. I tillegg har de utarbeidet en plan for å etablere et nytt anlegg på «Dalegården». Det er naturligvis veldig positivt at det gjennomføres en oppryddingen på tomten. Selve oppryddingsplanen og utvidelsesplanen har en horisont på fem år. Fylkesmannen og kommunale myndigheter er nå litt positive til en slik løsning. Hvis planene blir gjennomført har det tatt 16 år å få dette anlegget på et nivå som konkurrerende bedrifter landet rundt har hatt på plass fra 2002. Bedriftslederen Leif Arne Rolfstad holdt et kort innlegg og snakket om at Norge må innføre de samme rutiner på bilopphugging og gjenbruk som Tyskland har innført. Hans beskrivelse av den tyske modell var helt feil. I Tyskland er det bilprodusentene som hugger opp sine egne biler. Det er ikke tilfelle at glass og plast blir tatt ut under demonteringen. Dette tas ut og sorteres i fragmenteringsanlegget. Norge har et pantesystem (vrakpanten) som fungerer veldig godt. Norge er et av de landene i Europa som har et velfungerende system for å få inn biler til vraking og miljøsanering. Videre henviste han til at han regnet med støtte fra staten til å bygge det nye anlegget. Her er også Rolstad helt utdatert. Den norske stat eller kommuner vil ikke gi støtte til å bygge slike anlegg. Her har markedskreftene for lengst overtatt. En statlig støtte ville bli en konkurransevridning som i verste fall ville blitt påtalt av ESA, kontrollorganet som overvåker EØS-avtalen. NBF mener at myndighetene bør begrense seg til å bistå i en opprydningsprosess. Stedet Dalegården er kan hende også lite egnet til bygge opp et slikt anlegg mht. at det grenser til en av Norges største lakseelever. I tillegg kommer problematikken med planer for en ny vei. Hovedgrunnen er imidlertid, hvorfor skal en person som har brutt norsk lov og oversett norske myndigheter i 11 år få slik bistand. Det strider mot folks grunnleggende respekt for å følge samfunnets regler. Styreleder NBF - Tor Alm « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|