![]() |
|
|
Øvre Eiker på kollisjonskurs med Buskerudbyen Av Roy Hansen, 12.09.12 Øvre Eikers politikere er på kollisjonskurs med de øvrige samarbeidspartnerne i Buskerudbyen. I dag vedtok kommunestyret å gå inn for den nye arealplanen som Buskerudbysamarbeidet har meislet ut, men med klare betingelser.
Buskerudbyen vil at 80 prosent av all boligbygging og etablering av nye arbeidsplasser skal skje innenfor sentrale deler av Hokksund og Vestfossen. Det bryter klart med kommunens egne planer om å utvikle tettsteder som Darbu og Skotselv.
Kommunestyret i Øvre Eiker vil derfor at planene skal gi rom for en slik utvikling i kommunen – hvis ikke vil de stemme nei til planen. I dagens vedtak forutsetter politikerne i Øvre Eiker at det skal gis et lokalt handlingsrom som gjør at landkommuner som Øvre Eiker kan fortsette å utvikle sine tettsteder. - Det er bare aksen Hokksund til Vestfossen som kan defineres som bystrøk. Alle andre steder i Øvre Eiker vil bære bygd for alltid. Kollektivtilbudet i Bingen og Hakavik vil aldri bli tilfredsstillende nok til at bilen kan parkeres, sa Høyres Hans Kristian Sveaas da han redegjorde for saken i kommunestyret. Han fremmet et omfattende forslag til endringer i formuleringene – alle ment til å presisere de utfordringer en landkommune som Øvre Eiker står overfor. Spørsmål om lokaldemokrati - Det store spørsmålet er at vi har en forskjellig inngang – rent geografisk. Det er ikke bare vi som er landkommune og jeg kan ikke tenke meg at Lier er bekvem med en 80/20 brøk på utbygging av boliger og næringsliv, sa Knut Kvale fra Senterpartiet. Han synes fortetting er bra, men mente det måtte gå fornuftig for seg. Vi har en stor privat boligmasse som gjør det vanskelig å binde seg politisk, sa han og la til at han følte at kommunestyrets og lokalpolitikernes makt ble redusert med slike interkommunale planer. Også Arbeiderpartiets Tor Kenneth Talmo gikk på talerstolen i ettermiddag. Han delt synspunktene til Sveaas, som fikk en heller uventet tillitserklæring fra sin politiske motstander. - Jeg vil takke Sveaas for det betydelige arbeidet han har lagt ned i denne saken og andre saker som gjelder Buskerudbyen, sa han til en noe overrasket høyrerepresentant. Veisatsing Heller ikke på vei- og jernbanesatsing er politikerne i Øvre Eiker helt enige med «vedtatte normer». I vedtaket fra kommunestyret går det nemlig fram at kommunen vil at staten skal bidra med minst 50 prosent av kostnadene, samt en vridning av bilavgifter fra kjøpsavgifter til bruksavgifter. I dag sier Vegvesenet at bilistene må belage seg på å betale minst 70 prosent av nye veiprosjekter gjennom veiprising. Omlegging av bilavgifter er rikspolitikk og ikke noe kommunestyret i Øvre Eiker kan vedta. Også på andre områder er planforslaget fra Buskerudbysamarbeidet en utfordring. Det gjelder ikke minst handlingsprogrammet, som er meget ambisiøst. Dette er krevende for kommunene, og i vedtaket i kommunestyret i dag, sies det at det må til en ny vurdering om alle tiltakene kan iverksettes etter tidsplanen. Kommunene har egne planer og disse samsvarer ikke alltid med flere tiltak i Buskerudbysamarbeidet på flere områder. Vedtaket i kommunestyret var enstemmig. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|