![]() |
|
|
Velger bort bedrifter som ikke er på internett Av Redaksjonen, 24.04.12 En av to forbrukere i Skandinavia avstår fra å kjøpe produkter fra bedrifter som er vanskelige å finne via søketjenester. En digital hverdag fordrer synlighet på nettet og mobile flater både for store og små bedrifter.
I følge en ny rapport utarbeidet for søkeselskapet Eniro er det et stort, digitalt vekstpotensial for mindre virksomheter.
Fire av fem nordmenn innhenter informasjon via søkemotorer før de gjør et kjøp, og forbrukere velger bort foretak som ikke er synlige på nett. Mindre virksomheter bør bli bedre innen både e-handel, søkbarhet og synlighet. Tillit Rapporten viser at små foretak vil tjene på å styrke sitt digitale nærvær. Forbrukere setter mer lit til bedrifter som har fulgt med i den digitale utviklingen, og nærvær på nett fungerer som en bekreftelse på at virksomheten er seriøs. Søkbarhet i kombinasjon med lokal tilstedeværelse er altså nødvendig for å gjøre det godt som forretning. Mange forbrukere leser produktomtaler før de velger en vare eller tjeneste, og dersom virksomheten ikke er digitalt til stede kommer den ikke en gang med i beregningen. Innen noen tjenester og produktgrupper er omtalen avgjørende for om forbrukeren velger å gjøre et kjøp. Ett eksempel på dette er hotellbestilling. Tallene viser at virksomheter som har satset digitalt og viser mye produktinformasjon foretrekkes av den norske forbrukeren. Mobil handling 30 prosent av norske smarttelefonbrukere har handlet via mobilen, og trenden ser ut til å øke. Omtrent hver femte person fra Skandinavia tror de kommer til å e-handle mer hos bedrifter via mobilen om et år. - Mobiløkonomiens forbrukere handler mobilt, tar innkjøpsavgjørelser der de befinner seg og deler forbruket sitt i sosiale nettverk. Det handler ikke kun om å overleve i den nye mobiløkonomien – det handler også om å utnytte sitt fulle potensial, sier Morten Algøy administrerende direktør, Eniro Norge. Fordi e-handelen i større grad flytter seg over til mobiltelefonene, er det like viktig å være søkbar i digitale kanaler og apper som er laget spesielt for smarttelefon og nettbrett, som på hovedplattformen. Om rapporten «Den mobile økonomien» tar for seg de tre drivkreftene i måten vi handler på: sosialt, lokalt og mobilt - SoLoMo. Dataene om mobile vaner er innhentet fra rundt 1.000 forbrukere i Norge, Sverige og Danmark. Rapporten er utarbeidet av analysebyrået Cint, høsten 2011. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|