![]() |
|
|
Bompenger- til nytte eller skade? 12.08.13 Arbeidet i Buskerudbyen med å etablere gode samferdselsløsninger i Nedre Buskerud har aktualisert debatten rundt bompenger. Nå er det faktisk slik at det ikke er gjort noe endelig vedtak om bompenger skal innføres, derfor er selvfølgelig alle tall rundt kostnader, eventuelle bomstasjoners antall og plassering, ren spekulasjon.
Det endelige vedtak fattes den dag de samarbeidende kommuner vet hvilke løsninger man kan få med og uten bompenger. Innholdet i Buskerudbypakke 2 (av noen kalt bompengepakke) er i dag ikke fastlagt, og opplisting av tiltak som ble gjort i et leserinnlegg i DT 8. august er en forvirrende blanding av tiltak i Nasjonal Transportplan og en utredning veivesenet har utført.
Innholdet i bypakken og vedtak om eventuelle bompenger blir ikke klare før en god stund etter valget, noe som antagelig frister noen til å gjøre spekulasjoner om til fakta. Man kan selvfølgelig være prinsipiell motstander av bompengefinansiering av nye veier. Alternativet er statlig finansiering. Problemet er at staten ikke har egne penger, de tar det de trenger fra din og min lommebok, eller fra forvaltning av vår alles felles oljeformue. Statlig finansiering betyr altså at du og jeg må betale for alle veier, også dem vi aldri bruker. Bompenger betales bare på de veier vi bruker og er således nokså fornuftig og rettferdig. Samtidig må man ta i betraktning at norske bilister avgiftsbelegges svært kraftig. Ved innføring av bompenger bør således avgiftene på det å kjøpe/eie bil reduseres kraftig. Det totale avgiftsnivå må ikke øke! Da vil alle få råd til å kjøpe trafikksikre og miljøvennlige biler, og avgiftene vris i retning av bruk. Det bør også være fornuftig av hensyn til miljøet. Høyre ønsker en gjennomgang av bilavgiftene med sikte på omlegging i miljøvennlig retning. Hans Kristian Sveaas Øvre Eiker Høyre « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|